Jättelastbilen ”Megatruck” ska vara bättre för miljön

2021-11-22 07:00  
4,75 extra meter på fordonstransporten innebär att Seat kan skära bort 500 resor per år. Foto: Seat

"Megatruck" är över 25 meter lång – och ska minska Seats koldioxidutsläpp med 5,2 ton per år. Detta genom att ta fler bilar per transport.

Håll dig uppdaterad! Anmäl dig till våra populära (och kostnadsfria) nyhetsbrev här.

Med mer gods på lastbilen kan åkerierna minska antalet dyra chaufförer, men att skala upp storleken ger samtidigt ökade utsläpp. Nu visar det sig dock att ett tyngre fordon faktiskt kan vara mer miljövänligt.

Kan ta 10–11 bilar

Seat har tillsammans med sin lokala logistikpartner Setram undersökt hur mycket utsläpp deras fordonstransporter alstrar – och biltillverkaren har lyckats få tillstånd av spanska myndigheter för att rulla på vägarna med "megatruck".

Läs mer: Ödesfrågan: Håller det svenska vägnätet för autonoma bilar?

Den förlängda transporten mäter 25,25 meter, vilket egentligen överstiger vad det spanska regelverket medger – och där en konventionell lastbil har plats för 8-9 personbilar kan megatruck ta 10–11 stycken.

Ska spara 500 rundresor – per år

Trots att skillnaden är liten så ger den nya transporten vinster i flera avseenden. Dels minskar Seat utsläppen med 10 procent per resa, och ökningen i längd med 4,75 meter innebär att biltillverkaren kan göra 500 rundresor färre per år. Totalt ger det en besparing på 5,2 ton koldioxid per år. Det skriver Seat i ett pressmeddelande.

En positiv bieffekt är att logistikkostnaderna kan minskas med 11 procent, och samtidigt ökar den dagliga produktiviteten med 12 procent. Nu ska Seat använda sin megatruck för att köra de nyproducerade bilarna från fabriken i Martorell till hamnen i Barcelona.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt