Fordon

Jättefarkosten bär dockan som ska ta Costa Concordia till skroten

Företaget som ska frakta Costa Concordia till sin sista vila har startat en studie för att ta fram en ännu större farkost, uppger de på sin hemsida.

Publicerad

Redan nu är Royal Boskalis Westminister N.V. det företag som gjort den största dockan i världen, The Dockwise Vanguard. Den har en bärkapacitet på 117 000 ton och en däckstorlek på 270 meter gånger 70 meter.

Farkosten har föreslagits vara det mest lämpliga för att frakta bort Costa Concordia, som förliste 13 januari 2012 utanför Italiens kust.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här