Jas vinner på bullret

2008-01-22 23:00  
Foto:Gripen International.

Svenska Jas Gripen New bullrar minst av de kandidater som deltar i upphandlingen av nya stridsflygplan i Norge. Om myndigheterna väljer det bullrigaste alternativet kan det kosta 6,45 norska miljarder i inlösen och ljuddämpning av bostäder.

En studie från den norska försvarsmyndigheten Forsvarsbygg visar att samtliga tre kandidater som tävlar om att få ersätta dagens amerikanska F16-plan i Norge, ger mer jetbuller än dagens F16-plan.

Utan att avslöja vilken kandidat som ligger sämst eller bäst till beräknar man att ljudnivån från de nya "kampfly"-planen varierar mellan fem och 15 decibel över F16s.

A-planet ligger sämst till med 15 decibel över, B-planet bullrar nio decibel mer och C-planet fem decibel mer.

Enligt vad Ny Teknik erfar är C-alternativet svenska Saabs Jas Gripen New eller E/F-versionen. Den motor som man i det pågående demonstrator-programmet bestämt sig för att utrusta nya Super-Gripen med är General Electric 414 G.

Den motorn är avsevärt mindre än amerikanska Lockheed Martins F-35 Joint Strike Fighters motor - Pratt & Witney F135. Den som planet nu provflyger med.

Gripen-motorn är också mindre än GE RollsRoyce-motor F136, som kan komma att användas i F-35. Konsortiet bakom den tredje kandidaten, Eurofighter, meddelade före jul att man hoppar av upphandlingen.

Men den tyska myndigheten som ansvarar för det europeiska samarbetet har ännu inte lämnat besked till Norge om man är med eller inte.

Eurofighter har två motorer av märket Eurojet EJ200 turbofan.

- Eurofighter låter definitivt mest, hävdar Owe Wagermark, informationschef på Gripen International.

- Två motorer behöver inte låta mer än en stor, kontrar dock Nils Ivar Nilsen, som utfört bullerstudien på Forsvarsbygg.

Så vilken kandidat som låter mest är oklart. Men klart är att Jas Gripen, med minsta motorn, stör minst.

I Norge diskuteras Bodø som ny militär huvudflygplats för det nya stridsflyget. Om det blir så kan det kosta upp till 6,45 norska miljarder i ljuddämpning och inlösen av bostäder, beroende på vilken flygplanstyp man väljer.

Övriga basalternativ kostar mindre i bullerdämpning.

Boende nära flygplatsen ska behöva tåla som mest 42 decibel inomhus.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt