Fordon

"Järnvägstrafiken har blivit en lekstuga"

Till vänster: ett klassiskt Da-lok och till vänster det utskällda X200. Foto: Hans Runesson/Scanpix samt Scanpix.

LÄSARKOMMENTARER. Gamla lok, regelbunden avisning och en långvägare som kan branschen från grunden. Det är framgångsreceptet bakom Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) som i vinter utklassat SJ:s moderna snabbtåg. Men var det bättre förr? Ny Tekniks läsare är inte helt eniga och nostalgikerna blir snabbt ifrågasatta när läsardebatten tar fart i kommentarsfältet. Här är ett urval av inläggen.

Publicerad

Signaturen Glesbygdsmannen skräder inte orden: "Den tidigare så robusta järnvägstrafiken har blivit en lekstuga för direktörer och siffernissar".

Västerdalsbo: "Hellre rejäla tåg som går än hitech som står."

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här