Japanskt jättelån till amerikanskt svävtåg

2014-01-07 11:21  
JR Tokais magnetsvävtåg på testbanan i Yamanashi. Foto: JR Tokai

Japan erbjuder USA ett lån på drygt 33 miljarder kronor för att bygga en svävtågsbana med japansk teknik mellan Washington DC och Baltimore.

Denna hårt trafikerade sträcka på 60 km avverkas idag med lokaltåg med 1 timmes restid. Med magnetsvävtåg och hastigheter kring 500 km/h kan restiden kortas till 15 minuter.

Det japanska svävtåget som erbjuds har utvecklats av järnvägsbolaget JR Tokai. Provtåg körs på en 43 km lång bana i Yamanashi. Det absoluta hastighetsrekordet för tåg på 581 km/h innehas av ett svävtåg från JR Tokai.

Tåget rullar på gummihjul i hastigheter upp till 150 km/h innan magnetsvävtekniken tar över och lyfter tåget 100 mm över banan.

Planer finns i Japan på att bygga en svävtågsförbindelse mellan Tokyo och Nagoya för vidare anslutning till Osaka.

Samtidigt har JR Tokai marknadsfört sin teknik som ett alternativ i diskussionen om hur järnvägsnätet ska rustas upp på USAs östkust. Totalt handlar det om en sträcka på 730 km för att förbinda storstadsområdena Washington DC, Baltimore, New York och Boston.

I ett första skede handlar det om den 60 km långa sträckan Washington DC - Baltimore. Uppskattningar från amerikanskt och japanskt håll talar om kostnader på 56 miljarder kronor för att bygga denna bana. Japan är berett att låna ut hälften av beloppet, och lägger på ytterligare några miljarder för att gardera för valutakursändringar under byggtiden.

Så sent som förra året passade premiärminister Shinzo Abe på att marknadsföra svävtågstekniken i samband med ett besök hos USAs president Barack Obama.

JR Tokai samarbetar i USA med försäljningsbolaget The Northeastern Maglev som har ensamrätt att hjälpa JR Tokai sälja magnetsvävtekniken i USA.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt