Fordon

Japanska maglevbanan börjar byggas

JR Tokais testbana för maglevtåg i Yamanashi är 42,8 km. Foto: JR Tokai

Järnvägsbolaget JR Tokai inledde på onsdagen bygget av magnettågbanan mellan Tokyo och Nagoya. Trafiken ska starta 2027.

Publicerad

Med ceremonier vid Shinagawastationen i Tokyo och stationen i Nagoya inleddes arbetet med att bygga den 286 km långa magnetsvävbanan där tågen ska susa fram i hastigheter kring 500 km/h från 2027.

Utmed sträckan kommer det att finnas fyra stationer. Shinagawastationen och Nagoyastationen ligger 40 meter under marknivå. Större delen av färden går i tunnlar.

Restiden mellan de två orterna beräknas till 40 minuter, vilket är omkring en timme snabbare än med dagens rälsbundna Shinkansentåg.

Tankar bar funnits om att hinna öppna maglevförbindelsen till de olympiska spelen 2020. Men i samband med invigningen meddelade företrädare för JR Tokai att det blir omöjligt att få banan klar till OS. Bara att bygga själva banan tar minst tio år. Sedan tar det flera år att trimma in trafiken.