Japansk ubåt med Kockumsmotor efter Collins

2014-09-08 10:51  

Det lutar åt att Australien väljer den japanska ubåten Soryu med Stirlingmotorer från Kockums som ersättare för Collinsubåtarna.

(Uppdaterad)  Enligt uppgifter till News Corp Australia har det japanska alternativet seglat upp som en favorit före lösningar som presenterats av tyska och franska varv. För det tyska förslaget stod TKMS, där Kockums hade en roll. Men sedan i somras har Thyssen Krupp sålt Kockums till Saab.

Men den japanska Soryu-klassen bygger till viss del på lösningar som utvecklats av Kockums. Exempelvis används Kockums luftoberoende Stirlingsmotorer, tillverkade på licens av Kawasaki. Dessutom används en liknande lösning för rodret som finns på Gotlandsubåtarna.

Soryu-klassen har ett deplacement på 4200 ton i undervattensläge. Hastigheten i undervattensläge anges till 20 knop. Räckvidden är lite drygt 11000 km vid en hastighet av 6,5 knop. Besättningen uppgår till 65 personer.

Ubåtarna tillverkas av Mitsubishi Heavy Industries och Kawasaki Shipbuilding Corp. Fem ubåtar har hittills levererats till den japanska marinen.

Den australienska regeringen är angelägen om att fatta ett snabbt beslut om ersättare för Collinsubåtarna, som är Kockumskonstruktioner som byggdes i Adelaide i Australien på 1990-talet. De bedöms bli dyra att använda efter 2026 när deras beräknade livslängd är till ända.

Australien väntas beställa tio stycken nya ubåtar till ett värde av 130 miljarder kronor. Beslut väntas för årsskiftet, rapporterar News Corp Australia.

Håkan Abrahamson

Mer om: Ubåt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt