Fordon

Japansk svävtågsnota uppe i 800 miljarder

En stor del av sträckan Tokyo - Osaka går i tunnlar. Foto: JR Tokai

Japanska järnvägsbolaget JR Tokai tar på sig kostnaden för att bygga alla stationer utmed sträckan Tokyo - Osaka, och slutnotan närmar sig nu 800 miljarder kronor.

Publicerad

Enligt den tidigare planen för bygget skulle JR Tokai finansiera bygget av banan samt en station i vardera Tokyo, Nagoya och Osaka. De sex övriga mellanliggande stationerna på den 55 mil långa sträckan skulle betalas av län (prefektorat) där stationerna ligger.

Men för att inte hamna i långdragna diskussioner om kostnadsbesparingar i respektive län tar nu JR Tokai på sig finansieringen även av dessa stationsbyggen.

Den beräknade kostnadsökningen för projektet blir därmed 52 miljarder kronor. Slutnotan för hela Maglew Shinkansen, som förbindelsen kallas, hamnar därmed på runt 800 miljarder kronor, rapporterar nyhetstjänsten Mainichi.

Två av stationerna, Kanagawa och Nara, ska byggas som underjordsstationer till en kostnad av 17 miljarder kronor styck. Övriga stationer kan byggas ovan jord till en kostnad av 3 miljarder kronor per styck.

Enligt den nuvarande tidplanen ska sträckan Tokyo - Nagoya tas i drift 2027. Hela förbindelsen fram till Osaka ska vara klar 2045. Magnetsvävtågen ska rusa fram i hastigheter kring 500 km/h och förbinda Tokyo med Osaka på omkring en timme. Med tåget planerar JR Tokai att konkurrera med inrikesflyget.