Fordon

Japan klarar inte målet för vätgasmackar

Japan når inte upp till planerade 100 vätgasstationer. Industrin räknar med förluster i tio år.

Publicerad

Japan kommer att ha 76 vätgasstationer nästa år. Planen var att det skulle finnas 100 vätgasstationer i mars 2016, men när deadline för att söka subventioner gått ut i mars 2015 hade enbart 76 stationer sökt och fått bidrag, skriver nyhetsbyrån Reuters. Japanska staten har satt av 1,5 miljarder kronor för att subventionera vätgasstationerna.

En vätgasmack i Japan beräknas kosta ungefär 45 miljoner kronor att bygga. Därav betalar staten drygt hälften. Trots detta räknar industriföreträdare att vätgasstationer ska gå med förlust i minst tio år. Problemet är av hönan-och-ägget-karaktär, där bilindustrin och konsumenterna gärna vill se en infrastruktur innan de bygger respektive köper vätgasdrivna bränslecellsbilar.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här