Fordon Jämtländsk solenergi håller vägen isfri Så stoppas blixthalkan. Grafik: Jonas Askergren På en ny testbana i Östersund ska Trafikverket undersöka hur man bäst använder sol- och geoenergi för att bekämpa halka. Vägen värms av solenergi som lagras i berget. Linda Nohrstedt Publicerad 27 mar 2018 kl 16.26 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Testbanan är 120 meter lång och 3 meter bred. Under vägytan på ett 30 meter långt avsnitt ligger rör som leder en vattenglykolblandning.Under soliga sommardagar kommer blandningen att värmas upp. Den kan sedan ledas ner i borrhål intill så att värmen lagras i berget. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon solenergi vägunderhåll Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Premium Test: ”Rock’n’roll-lurarna är för dyra sett till vad man får” Rock’n’roll i in-ears-format. Hur står sig den excentriska lilla hörluren i premiumklassen? Ny Tekniks Viktor Krylmark har testat.
Kommer USA att förbjuda Tiktok – och vad handlar bråket om? Sälj eller försvinn. Det är budskapet från amerikanskt håll när Tiktok ska upp i senaten. Men vad handlar bråket om den "kinesiska" appen egentligen om?
Apples försäljning av Iphones rasar i Kina Den sämsta utvecklingen sedan pandemin slog till 2020, enligt siffror från den oberoende analysfirman Counterpoint.