Jakten på det perfekta elbilsljudet

2011-10-25 23:00  

En helt tyst bil kan vara en fara för fotgängare och cyklister. Därför experimenterar elbilstillverkare över hela världen med att ta fram artificiella ljud för de tysta elbilarna.

– Det är ju paradoxalt egentligen att man måste lägga till ett exteriört ljud på en bil som av naturen är tyst, säger Martin Spång vid Volvo Personvagnars ljudlabb på Hisingen i Göteborg.

Nästa höst ska Volvo Personvagnars nya elhybridbil V60 Plug-in-hybrid, med både dieselmotor och elmotor, vara klar för produktion.

Till dess ska Martin Spång och hans kolleger ha löst två problem.

1. Hur ska bilen låta i trafiken när den går på ren eldrift? Gångtrafikanter måste kunna höra om bilen startar och börjar accelerera eller om den är på väg emot dig.

2. Hur skapar man en behaglig ljudmiljö inne i bilen när man går från dieseldrift till tyst eldrift? När förbränningsmotorn tystnar försvinner den ljudmatta som dämpar alla andra ljud – från fläktar, pumpar och skvalpet från bränsletanken.

Problemet med ljuden inne i bilen löser Martin Spång med bättre isolering, tystare komponenter och nya konstruktioner.

– Bränsletanken har vi byggt om så att den skvalpar mindre. Annars skulle det låta som man satt i en eka på sjön med många och korta stopp under stadskörning, säger Martin Spång.

Det externa, artificiella ljudet är en annan typ av utmaning. Hur ska en elbil egentligen låta?

– Det måste vara ett ljud som förknippas med ett fordon, det ska inte vara störande men ändå lätt urskiljbart i trafikbruset. Det ska inte vara samma ljud som från en förbränningsmotor, det får inte var fågelsång eller vattenporlande och det får inte bli som i mobiltelefonvärlden med massor av olika signaler. Det ska vara ett ljud som förknippas med just en elbil, säger Martin Spång.

I Japan har myndigheterna rekommenderat elbilstillverkarna att utrusta bilarna med ett artificiellt och i USA pågår diskussioner om lagstiftning.

- Det kommer med stor sannolikhet att bli en internationell standard ganska snart. Till dess kommer elbilstillverkarna att skapa sina egna ljud. Men det är lätt att byta ljud. Det handlar bara om att ändra mjukvaran. Hårdvaran i form av yttre högtalare och elektroniken som håller reda på varvtal är densamma, säger Martin Spång.

Volvo har redan en mindre flotta med en elversion av den lilla Volvo C30 rullande på svenska vägar. Men den bilen har inget ljud alls. Det är först med laddhybriden som Volvo Personvagnar experimenterar med ljudet.

- Det nya med laddhybriden är att vi har två olika drivlinor – en förbränningsmotor och en elmotor. Hur de låter och hur de kopplas in i varandra är en ny utmaning. Arbetet går ut på att övergången mellan eldrift och dieseldrift ska kännas naturlig, säger Martin Spång.

Men det kommer ändå att vara två olika ljud – både på utsidan och inuti bilen. Dieselmotorns ljudkaraktär är ett brus medan elmotorn har distinkta frekvenser.

- Vi arbetar med att förstärka elmotorfrekvenserna. Det ska höras att det är en elbil, framför allt när den kör i stadstrafik i låga hastigheter under 30 kilometer i timmen, säger Martin Spång.

Ljudet ska anpassas till hastigheten. Det är den linjen Martin Spång och hans kolleger arbetar efter. I farter över 30 kilometer i timmen ändras frekvensen samtidigt som det externa, artificiella elbilsljudet fasas ut.

Lyssna och rösta (i spalten) på ditt favoritljud:



 

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt