En grupp brittiska företag började under hösten testa en teknik för energilagring av bromsenergi i svänghjul i stället för i batterier. Systemet ska vara lättare, billigare och ge tillbaka mer av den lagrade energin än med elhybridlösningen.
Med kinetisk energiåtervinning, Kers, bekant för många från förra årets Formel 1-tävlingar, räknar industrigruppen med en energibesparing på 20 procent.
Energin lagras i svänghjulet vid inbromsning så att svänghjulet snurrar med upp till 64000 rpm. Effekten beräknas till 82 hästkrafter. När bilen sedan åter kör iväg kopplas svänghjulet in mot bilens bakre differential via en kontinuerligt variabel transmission.
Enligt företaget Torotrak, som utvecklat transmissionen, kan man med svänghjulstekniken återföra 70 procent av den lagrade energin till drivhjulen jämfört med 35 procent om den mekaniska energin först omvandlas till el och lagras i ett batteri för att sedan användas av en elmotor.
Hybridsystemet har byggts in i en testbil från Jaguar och provas nu under verkliga körförhållanden.
I Sverige arbetar en forskargrupp vid Ångströmlaboratoriet i Uppsala med en annan variant av svänghjulsdrift, där drivhjulen hela tiden är kopplade till svänghjulet som laddas upp av en elmotor.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.