Fordon

Jaguar Land Rover: Vätgas bättre än batteridrift i stadsjeepar

Range Rover HSR. Foto: Jaguar Land Rover
En Range Rover laddhybrid. Foto: Jaguar Land Rover

Elektrifiering absolut, men inte till alla modeller. Jaguar Land Rovers chefsingenjör menar att batteridrift i stora suvar inte är en särskilt bra idé. Däremot ser han bränsleceller som en fantastisk lösning.

Publicerad

När det kommer till bilbranschen är elektrifiering, digitalisering och autonomi de hetaste teknikområdena. Men när det gäller modellutveckling är det crossovers och stadsjeepar som regerar. Ett tydligt exempel på det är att gamla kombi-Sverige i fjol var just suvar som sålde bäst, inte herrgårdsvagnar.

För en stor suv är inte optimal ur energieffektivitetsperspektiv, och när de elektrifieras blir det kompromisser som gör slutprodukten bristfällig. Det konstaterar Jaguar Land Rovers chefsingenjör Nick Rogers i en intervju med branschtidningen Auto News Europe.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här