Fordon
Jaguar börjar tillverka gamla E-Type-motorn
Deras raka sexa på 3,8 liter satt i en rad storsäljare på 50- och 60-talet. Nu börjar Jaguar tillverka motorblocket igen – exakt som originalet.
Med elbilen I-Pace har Jaguar etablerat en väl framskjuten position i elbilssegmentet – och även nästa generation av deras flaggskepp XJ sägs bli batteridriven. Därför är det lite otippat att företaget nu i sommar har meddelat att man ska börja tillverka motorblocket till en rak sexa på 3,8 liter.
Det handlar om den klassiska XK-motorn som satt i Jaguars storsäljare under 50- och 60-talet. Bland annat den första serien av E-Type, men även i XK150, XK150 S, MkIX, Mk2, MkX, och S-type.
Den med engelska mått pålitliga motorn levererade på sin tid mer kraft än många konkurrenter och vann ett stort antal segrar på tävlingsbanorna. Sexan uppskattades även för sin gång och sköna sång. Med en stor tillverkning har bilentusiasterna alltid kunnat rota fram gamla motorblock på skrotarna, men mer än 50 år efter att XK slutatde tillverkas har den källan till slut sinat.
De som har en gammal motor kan få den utbytt
Jaguar kommer att följa sina gamla ritningar exakt, och de som äger en gammal uttjänt motor kan efter uppvisad dokumentation få det gamla motornumret överfört till det nya blocket, dock med ett tillägg som visar att det inte rör sig om en originalmotor.
Priset för det nya motorblocket ligger på drygt 163 000 kronor. Det kan låta styvt, men de som vill renovera eller äga en klassisk Jaguar är beredda på stora utgifter. Förra årets prisguide angav att man för den första generationens E-Type i utställningsskick får räkna med en prislapp på cirka 300 000 pund, motsvarande 4,2 miljoner kronor.