”Jag förstod att det var en Tesla jag skulle ha”

2015-02-25 12:46  

Att beställa tjänstebil utan att provköra kan vara som att köpa grisen i säcken. Men David Westerling blev mer än nöjd med sin ”billiga” premiumbil Tesla Model S.

David Westerling, konsult på Volvo Lastvagnar i Göteborg, hade precis beställt en BMW 535 diesel som ny tjänstebil. Då läste han av en slump om Tesla Model S på nätet. Inläggen var skrivna av lyriska förare.

– Jag förstod snabbt att det var en sån bil jag skulle ha. Den har ju allt: prestanda, utseende, stuvutrymme,

berättar han när vi tar en tyst elbilstur i centrala Göteborg.

Att Teslan dessutom råkar vara en elbil med lågt  förmånsvärde och låga driftskostnader såväl som utsläpp gav extra plus.

David Westerling bestämde sig för att sälja BMW:n och beställde en Tesla på nätshopen. Provkörning skippade han.

– Väntan skulle ha blivit helt olidlig annars, säger han.

Premiärturen kom i stället när han körde sin nya elbil från Täby norr om Stockholm till Göteborg i mars i fjol. Ett laddstopp i Jönköping räckte gott och väl för de runt 50 milen.

– Många som är sugna på en Tesla verkar vara lite oroliga för laddningen. Men jag har aldrig haft räckviddsångest, säger David Westerling.

Han berättar att familjen som längst har kört 36 mil utan laddpaus, till Astrid Lindgrens värld i Vimmerby. Då kom de rymliga bagageutrymmena väl till pass. Barnvagnen går utan problem ner i framluckan, resten i bakluckan.

Till vardags rullar bilen runt nio mil per dag, varav  pendlingen till och från jobbet står för sju mil.

Att ladda batterierna på Volvos personalparkering behövs inte. Bilen står istället inkopplad över natten därhemma och laddas med trefas 16 ampere.

Ekonomin då? David Westerling har valt en modell med extra stort batteri, 85 kilowattimmar. Inköpspriset ligger på cirka 850 000 kronor, men Skatteverket ger en kraftig rabatt eftersom det är en elbil. Förmånsvärdet blir därför "bara" 4 650 kronor per månad. Det är mindre än förmånsvärdet för en bensindriven bil med hälften så stor prislapp.

Ytterligare en bonus är milersättningen. Den är lika stor som för bensinbilar – trots att Teslan inte drar mer än 2,2 kWh per mil. Även vintertid. Den verkliga driftskostnaden blir därmed några kronor milen, beroende på elavtal.

En svartglänsande premiumbil som tyst kommer glidande får bilintresserade personer att haja till, och David Westerling berättar att nyfikna ofta kommer fram och ställer frågor.

– Bilen väcker uppseende, men den verkar inte sticka folk i ögonen på samma sätt som andra dyra bilar. Jag tror det beror på miljöprägeln.

Även kollegorna är intresserade.

Två av dem har gjort slag i saken och beställt varsin egen Tesla. Ett beslut som kan få konsekvenser, om de blir lika frälsta som David Westerling.

– Jag kommer aldrig kunna köpa en vanlig bil igen. Det skulle kännas som att byta ut sin nya smartphone mot en

gammal knapptelefon, säger han.

Någon nackdel finns det väl?

– Jo, den saknar dragkrok. Men det har vi på vår andrabil.

TESLA MODEL S

  • Batterityp: Litiumjon
  • Batterikapacitet: 60 eller 85 kilowattimmar.
  • Räckvidd: 390 respektive 502 km i EU:s test­ cykel för elbilar.
  • Motoreffekt: 385 hk.
  • Acceleration 0–100 km/h: 5,6–6,2 sekunder.
  • Maximal hastighet: 190–225 km/h.
  • Längd/bredd/höjd: 4 970/1964/1445 mm.
  • Tjänstevikt: 2 100 kg.
  • Totalt lastutrymme: 895 liter.
  • Platskapacitet: 5 vuxna.
  • Pris: Från 680 000 respektive 770 000 kronor.

Charlotta von Schultz

Mer om: Tesla

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt