ISee ska ge autonoma bilar folkvett

2017-09-26 16:08  
ISee vill använda sitt system för att göra självkörande bilar mer mänskliga – med sunt förnuft. Foto: Volvo cars

Företaget hävdar att de har utvecklat ett helt nytt sätt att nalkas artificiell intelligens. Nu vill Isee använda sitt system för att göra självkörande bilar mer mänskliga – med sunt förnuft.

ISee är en spinoff från Massachusetts Institute of Technology. Startuppföretaget utvecklar och testar ett system för autonoma bilar – men deras teknik skiljer sig markant från konkurrenternas lösningar. MIT-forskarna nalkas artificiell intelligens på ett helt nytt sätt. Istället för att luta sig mot algoritmer för maskininlärning hämtar man inspiration från kognitiv forskning.

Bilarnas inlärning utgår från något som kan liknas vid mänskligt förnuft, med förmågan att snabbt hantera tidigare obekanta situationer. Isee har utvecklat algoritmer som försöker matcha hur vi människor tar in nya intryck och drar lärdomar – i detta ingår även att interagera med levande varelser. Isee tror att deras metod kan leda till fordon som är mycket bättre på att hantera nya situationer och komplexa trafikscenarion. Dessutom kräver inlärningen mindre inmatning av data.

– Den mänskliga hjärnan är superkänslig för fysiska och psykiska ledtrådar. Nuvarande AI är dock relativt begränsad inom de här områdena, och vi tror att detta faktiskt kan vara den pusselbit som saknas när det kommer till bilkörning, säger Yibiao Zhao, en av grundarna bakom Isee till Technology Review.

Läs mer:

Läs mer: Tesla utmanar Porsche och Ferrari – se videon

Hans företag får hjälp av Josh Tenenbaum, hjärnforskare och professor inom kognitionsvetenskap på MIT. En bäbis är fortfarande smartare än den vassaste artificiella intelligensen, men att emulera barnets inlärning är ingen enkel sak. Tenenbaums laboratorium har dock tagit ett steg på vägen. De kombinerar konventionell maskininlärning med ”sannolikhetsprogrammering”. Tekniken ska lära maskinerna att anta saker – för det är detta som är den mänskliga styrkan.

Det är omöjligt att programmera in ett gensvar på alla tänkbara trafikscenarion. Ett system med en mänsklig inlärning skulle snabbt få insikter kring enkla saker, som att en buss tar längre tid på sig för att accelerera och stanna än en personbil. Och att en skock människor plötsligt kan välla ut ur bussen. På samma sätt skulle systemet kunna plocka upp skillnader i hur olika djur rör sig över vägen. Ingen behöver programmera för ”igelkott”.

System utan inneboende intelligens har sina brister. Som exempel ger Isee dödolyckan i Kina där en Tesla körde in i an långsamtgående städbil på motorvägen. Yibiao Zhao tror att krocken berodde på att säkerhetssystemen som har utvecklats för USA och Europa inte kände ingen fordonstypen, som är typisk för Kina. Ett smartare system hade bromsat bilen.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt