Premium

Inlandsbanan siktar på vätgasdrivna tåg

Dieselloken ska ersättas med vätgasdrivna bränslecellslok. Det är Inlandsbanans målsättning som hoppas att politiker och andra intressenter börjar agera istället för att diskutera.

Publicerad

Runt om i världen pågår det flera projekt där de klassiska dieselloken ersätts med vätgasdrivna lok. Tyskland har kommit längst. Redan i fjol invigdes den första sträckan som trafikeras av ett vätgasdrivet bränslecellståg. Storbritannien siktar på att ha liknande tåg i trafik 2022. Den brittiska målsättningen är att byta ut alla dieseldrivna tåg senast 2040.

På den svenska marknaden är det framförallt Inlandsbanan som driver på frågan om vätgaståg. Tågen är utrustade med bränsleceller som producerar el med en blandning av väte och syre, som i sin tur resulterar i icke skadliga utsläpp i form av vatten.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här