Ingvar Kamprad skrotar "prenumererad" bil

2008-12-23 15:15  

"Prenumererade" nya bilar, med inkluderad service och försäkring, blev aldrig någon bilhallsvältare. Efter ett års försök lägger Ikanobanken och Holmgrens bilvaruhus i Jönköping ned sitt Nybil.se.

I bilbranschen talar allt fler visionärer om att bilar i framtiden ska kunna anpassas efter olika förare med hjälp av programvara, och att förare ska kunna betala per mil enligt abonnemangsmodeller som liknar dem hos teleoperatörer.

Nåja. Ingvar Kamprad-ägda Ikanobankens tidiga försök att låta förare ”abonnera” en nybil har inte lett till någon rusning, och nu läggs projektet Nybil.se ned. Projektet inleddes hösten 2007.

Idén har varit att förarna får disponera nybilen till en månadskostnad på mellan 2 000 och 6 000 kronor, inklusive försäkring och all service, även däckbyten.

Efter två och ett halvt år upphör abonnemanget och bilen hämtas tillbaka från kunden. Nybil.se framhöll också att det skulle gå att beställa bilen via internet och att frakten hem till dörren också var inkluderad.

Dissades i bilpressen

Målgruppen var förare som är ointresserade av bilar, men som ändå måste ha en, och som då ändå är beredda att slanta upp tusenlapparna som krävs.

Men motortidningar och konsumentsajter har närmast avrått från erbjudandet. De har framhållit sådant som att en nybil ändå knappt kräver service, att det är billigare att först köpa och sedan sälja en bil, och att de flesta svenskar ändå föredrar att köpa begagnat för att hålla ned kostnaderna.

Dessutom har det nämnts att det finns risk för tvister om ersättning, när det gäller brister i gränslandet mellan normalt slitage och vårdslöshet.

Alexander Kristofersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt