Fordon

Ingenjörerna: Fossilbilar måste fasas ut snabbare

Chris Mason, chef på fordonsorganisationen Fisita. Foto: Montage: Fisita samt Erik G Svensson/TT

Även om det fanns en bred och obegränsad tillgång på elektrifierade modeller så skulle det ta 10-15 år att byta ut världens bilflottor. Det anser Fisita, som nu vill skynda på skiftet.

Publicerad Uppdaterad

Organisationen samlar över 210 000 medlemmar som arbetar inom bilindustrin i 37 länder. Nu konstaterar ingenjörerna i Fisita att skiftet från fordon med förbränningsmotorer till elektrifierade bilar måste gå mycket snabbare, detta om man ens vill uppnå dagens uppsatta mål.

– I slutändan är det den hastighet som vi byter ut flottan med som avgör hur snabbt vi kan rena luften, och vi tror att det kommer behövas en tvingande funktion för oss inom industri att jobba omkring, säger Paul Mascarenas till Autocar.

Utrullningen kan bromsas av batteribrist

Han arbetade tidigare som ingenjör på Ford Europa och sitter nu i styrelsen för Fisita. Även om det skulle finnas en obegränsad tillgång på elektrifierade fordon, i ett brett modellutbud, så skulle det enligt Mascarenas ändå ta 10-15 år innan man på allvar hade lyckats byta ut världens flottor av fordon med förbränningsmotorer. Nu är verkligheten en annan. Många tillverkare befinner sig i startfasen av sina satsningar på batteridrivna bilar – och deras planer kan bland annat bromsas av tillgången på batterier, samt de råvaror som krävs för dem.

– Det här har undergrävt den tid det tar att byta ut flottan, detta för att nå 1-1,5 miljarder bilar med alternativ drivning i tjänst globalt till år 2040, säger han.

Social acceptans - inte lagar - driver skiftet

Många europeiska nationer har satt året som ett mål för ett förbud mot bilar som uteslutande har förbränningsmotorer – och vissa länder har siktet inställt på år 2030. Det gäller exempelvis Sverige som skrev in ett förbud mot bensin- och dieselbilar i avtalet inför regeringsbildningen. Den brittiska regeringen har lagt ribban lite lägre, med målet att 50-70 procent av bilflottan ska vara elektrifierad till 2030.

Under Fisitas konferens Exploring the Future of Mobility i London berättade organisationens chef Chris Mason att han tror att det snarare kommer vara social acceptens och efterfrågan som driver på utvecklingen än politiska påtryckningar.

– När det finns nog många modeller på marknaden så kommer bilköparna få bytet att hända, säger Chris Mason till Autocar.