Ingenjörens hemmabygge: Ett elektriskt pendlarfordon

2017-09-08 12:11  

Maskiningenjören Thomas Koch såg att de flesta körde ensamma i sina stora personbilar. Därför bestämde han sig för att bygga Ecoist – ett elektriskt trehjuligt pendlarfordon.

Idén dök upp redan för omkring tio år sedan. Thomas Koch bodde då i Göteborg och hade börjat intressera sig för elbilar – samtidigt som han varje dag såg hur folk körde ensamma fram och tillbaka till jobbet i sina stora fossilbilar.

– Jag tyckte inte om vad jag såg och tittade efter en produkt som skulle kunna ersätta bilen. Men det fanns ingen, säger han.

Han började fundera över hur ett lämpligt fordon skulle kunna se ut, mestadels utifrån de egna behoven.

– Jag diskuterade frågan med kompisar, började skissa och läste in mig på drivlinor och komponenter. Det blev något av en social grej, berättar han.

Nu har Thomas Koch gjort slag i saken och snart byggt klart en prototyp. Valet föll på en trehjuling för att spara resurser och vikt och för att dess aerodynamiska egenskaper passar med ett ensitsigt fordon. Han byggde först en chassiprototyp av trä för att testa bland annat vridstyvhet och sittposition. Därefter fortsatte han med ett chassi av stål.

– Men jag måste utvärdera hur det är konstruerat. Det finns inte så mycket tillgänglig data kring trehjulingar, konstaterar han.

Just nu befinner han sig i slutfasen av arbetet med prototypen och håller på att installera elsystemet för bland annat drivning och belysning. Om en månad bör den kunna rulla, tror han.

Driften sköts av en elektrisk motor på 18 kW. Ett litiumjonbatteri på mellan 5 och 6 kWh kommer att installeras längst fram i fordonet. Målsättningen är en räckvidd på 80 kilometer och en topphastighet på 90–95 kilometer per timme på landsväg. I nuläget är fordonet inte tänkt för färd på motorväg.

– De lättfordon jag har provkört har ofta haft en topphastighet på 80 kilometer per timme. Problemet är att lastbilar kör i 90 och då kommer vilja köra om dig vilket inte känns så säkert. Det är viktigt att hänga med i trafikflödet, säger han.

Tanken är att bilen ska kunna ersätta den så vanliga andrabilen i hushåll. Det ska finnas plats för exempelvis en datorväska, lunchlåda och matkasse men inte så mycket mer. Karossen blir heltäckande men inte fullisolerad. Uppvärmningen begränsas förmodligen till vindrutan.

– Det blir inte samma nivå av komfort som i en personbil. Men de flesta tar ju ändå inte av sig jackan när de kör till jobbet, säger Thomas Koch.

Vikten blir cirka 270 kilo utan förare. Målet är att tillverka karossen i en komposit med biobaserad epoxi och hampa- och linfiber i stället för härdplast med kol- eller glasfiber, för att minska miljöpåverkan.

Förhoppningen är att om ett år kunna starta upp tillverkningen av en betaserie på mellan 10 och 20 fordon. Men då behöver Thomas Koch en annan lokal än garaget hemma i Vejbystrand utanför Ängelholm.

Det preliminära priset är 150 000 kronor.

Man får ganska mycket vanlig bil för de pengarna?

– Jo, men då tillkommer ju driftkostnad och service också, säger han.

Bygget har hittills skett med egna medel. Sitt arbete har han på egna firman Sirgomez engineering AB som sysslar med mekanikutveckling. För att komma igång med serieproduktion lär dock externt kapital behövas. Han har sökt stöd från Vinnova och Swedbank rivstart och inväntar besked.

– Men jag tror också att det är viktigt att komma igång med produktionen så att kunderna ser att det händer något och kan provköra innan köp, säger han.

Här kan du följa bygget!

Thomas Koch

Flyttade till Sverige från Tyskland för 17 år sedan. Är 42 år gammal.

Bor i dag i Vejbystrand utanför Ängelholm.

Utbildad maskiningenjör som driver egna firman Sirgomez engineering AB.

Kör en Volkswagen Touran gasbil.

Johan Kristensson

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt