Fordon

”Ingen risk med ruttna träsliprar”

”De här spåren som SVT visat är spår som används för att flytta tomma tåg till och från depån” hävdar Anna Lundman, chef för Trafikverkets underhållsverksamhet. Foto: TT

Trafikverket avvisar påståendet att träsliprarna under landets mest trafikerade järnvägssträcka i norra Stockholm ruttnar bort. Det handlar om stickspår till depåerna, enligt Trafikverket.

SVT Nyheter avslöjade i söndags att vissa träsliprar som håller upp rälsen vid Karlbergs station i norra Stockholm ruttnar. Företrädare för facket Seko larmade om lagbrott och att Trafikverket struntar i gällande föreskrifter.

Men enligt Anna Lundman, chef för Trafikverkets underhållsverksamhet, är det inte riktigt så farligt som det låter.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här