Fordon

Ingen kommunikation under olycksnatten

Grafiken visar att brittiska fartyget Scot Carrier ser ut att ha svängt tvärt mot det mindre danska fartyget Karin Høj i samband med krocken natten till måndag. Foto: Anders Humlebo/TT

Havet mellan Bornholm och Ystad där två fartyg kolliderade är indelat i leder för att hålla fartyg åtskilda och förhindra olyckor. Brittiska Scot Carrier ser ut att ha svängt tvärt mot danska Karin Høj när de två fartygen seglade jämsides, visar kartor över sjötrafiken.

Publicerad

Trafiken mellan skånska fastlandet och danska ön Bornholm organiseras genom trafiksepareringssystem. De utgörs av bland annat enkel- och dubbelriktade leder och rekommenderade leder enligt beslut av Internationella sjöfartsorganisationen.

Fartygen övervakas automatiskt. Om ett fartyg avviker larmar systemet till Sjöfartsverkets avdelning Sweden traffic.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här