Fordon

Ingen är smartare än Smarter

Fredrik Dunert, Robert Rudolf och Jon Wingborg har jobbat hårt med karossen till Smarter för att få ytan så slät så att de slipper lackera den. (Foto: Jan-Olof Yxell/Chalmers)
Monocoquen är superlätt tack vare den speciella kolfiberväven från Oxeon i Borås, ett företag som vuxit fram ur ett forskningsprojekt på Chalmers 1995. (Foto: Jan-Olof Yxell).
Hjulen skulle också ha varit i kolfiber, men det funkade inte som tänkt, så nu blir det vanliga lättmetallsfälgar i stället. (Foto: Jan-Olof Yxell). Foto: l
Här är förra årets Vera - Eco Vera, som lyckades bra i Frankrike. Året innan tävlade Turbo Vera och före det förstagångsbilen EM06.
Fredrik Dunert och Andreas Linnarsson jobbar med motorn på Vera-bilen, som ställer upp för tredje gången i prototypklassen. (Foto: Jan-Olof Yxell).
KTH-bilen Spiros som fick pris för bästa design 2008.

Bilen heter Smarter och namnet förpliktar. Med en vikt som bara är hälften av konkurrenternas siktar Chalmersteknologerna på vinst i Eco Marathon-tävlingen nästa vecka.

Publicerad

In i det sista filar Fredrik, Robert och Jon på den unika karossen till nya Chalmersbilen Smarter, som nästa vecka ska tävla i Shell Eco Marathon på racerbanan Euro Speedway i Lausitz i Tyskland.

- Vi har en extremt lätt kolfibermonocoque. Den väger nästan ingenting. Smarter kommer inte väga mer än 70-80 kilo med motor och hjul. Det är bara hälften av tillåten maxvikt för Urban Concept-klassen, säger Jon Wingborg till Ny Teknik.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här