Fordon

Infrastruktur fortfarande bromskloss

Nästa år kommer Hondas bränslecellsbil ut på marknaden. Foto: Shuji Kajiyama/AP/TT

Mer forskning i det tysta, prispress med automation och lyxlansering. Toyota följer planen för lansering av bränslecellsbilar, medan man väntar på infrastruktur och konkurrenter.

Publicerad

Bränslecellssatsningen från Toyota följer samma mönster som hybriderna. Efter att ha lanserat volymbilen Mirai visades nyligen en bränslecellsdriven Lexus LF upp på Tokyo Motor Show. Ingenjörerna har stuvat om i bilen för att få en bra viktfördelning. Bränslecellsstacken är placerad bak, kraftelektroniken fram och vätgastankarna längs med ramtunneln.

Vad Toyotas utvecklare nu koncentrerar sig på är att få ner kostnaderna genom att automatisera tillverkningen av tankar och bränslecellsstackar. Grovt räknat svarar de i dag för runt 60 procent av bilens kostnad.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här