Industrijättar samarbetar om extralätt stålfartyg

2016-08-30 14:10  
Illustration av hur fartyget som går under beteckningen "Projekt P16 Prototyp" ska se ut. Foto: SSY

33-listeföretaget SSY samarbetar med företag som Saab och AGA om att ta fram en ny prototyp av ett fartyg i rostfritt stål.

I början på nästa år ska fartyget, en 17 meter lång prototyp i rostfritt stål vara färdigt. Då ska det användas för att demonstrera hur fartyget genom olika tekniska lösningar kan fungera för en mängd olika användningsområden.

– Det kan användas av till exempel tullen, lotsar, trupptransport för kustbevakningen eller av sjöräddningen. Det går även att använda den som privatbåt, säger Petra Rosén, marknadschef på SSY.

– Kunden kan utforma inredningen beroende på vad de ska ha den till.

Bakom projektet står företaget SSY, Swedish Steel Yachts, som Ny Teknik uppmärksammade för sin metod att bygga extra lätta fartyg i rostfritt stål på 2015 års 33-lista. Prototypen som då fanns färdig var 10,5 meter lång och kunde, liksom den kommande efterföljaren anpassas till en mängd olika arbetsområden.

Läs mer:

Läs mer: Swedish Steel Yachts gör ultralätt båt i specialstål

SSY:s affärsidé vilar på ett patent för en ultralätt stålkonstruktion, som kapar totalvikten med upp till en tredjedel, enligt företaget. Den lägre vikten ger miljövinster i from av lägre bränsleförbrukning. Ytan kräver inte heller någon bottenfärg.

I bygget av prototypen samarbetar SSY med AGA Gas, Saab, Sandvik Materials Technology och Scania CV.

– Samarbetet med Sandvik började redan för fem år sedan, när vi ville göra en båt av Sandviks stål. Vi hade sett att de hade legeringar som kunde användas i fartygsbyggande. Det här rostfria stålet togs fram för länge sen, men har inte kunnats användas till fartygsbyggande eftersom det inte funnits en bra metod för att svetsa det, säger Petra Rosén.

För att lyckas med svetsningen inledde SSY samarbete även med AGA, som även det pågått i flera år. När protopyen står klar kommer den att testas av Saab och drivas med Scanias nya marindiesel: D16. Serietillverkning kan tidigast vara igång under nästa år.

Tillverkningen sker på ett varv i Gävle, en plats som Petra Rosén menar är speciellt lämplig för fartygsbyggande. Här finns tillgång till lokaler, en stor hamn och närhet till Arlanda flygplats.

– Här i stålbältet i Gävle finns mycket kompetens när det gäller stål. Här finns folk som kan svetsa, laserskära, och bearbeta stål. Och som behöver jobb.

SSY:s nya protoyp

Längd: 17 meter

Bredd: 4 meter

Max deplacement: 20 ton

Fart: 45+ knop.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt