Induktionsladdad buss i trafik

2014-03-27 14:25  
Den 12 meter långa bussen Emil (Eldrift Med InduktionsLaddning) kör med passagerare från och med idag. Foto: Bombardier

En 12 meter lång eldriven buss som induktionsladdas vid ändhållplatsen tas i bruk kommersiellt idag.

Det är Bombardier som har levererat drivsystemet Primove, som först lanserades för en spårvagn för några år sedan. Bussen från Solaris trafikerar en linje i tyska Braunschweig.

Batteriet i bussen laddas nattetid vid bussgaraget, varefter laddning sker vid ändhållplastserna. Detta räcker för att driva den nu insatta bussen längs den 12 km långa sträckan utan extra laddning.

Men i höst sätter man in ytterliga fyra bussar på linjen, och dessa blir 18 meter långa ledbussar.

De kommer att behöva extra energitillskott vid ett par hållplatser utmed linjen, där induktionsladdare med effekten 200 kW under några sekunder ger extra laddning till batteriet.

Vid ändhållplatserna står bussarna ca tio minuter och laddas även då.

Med Primove-tekniken planerar Bombardier för en induktionsladdad infrastruktur för alla sorters fordon, såväl spårvagnar som bussar och bilar. Speciellt i städer där luftledningar förfular stadsbilden kan eltrafik med induktionsladdning bli attraktiv.

<iframe width="468" height="315" src="//www.youtube.com/embed/7hGrk8AHKmw" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt