Fordon

Induktionsladdad buss i trafik

Den 12 meter långa bussen Emil (Eldrift Med InduktionsLaddning) kör med passagerare från och med idag. Foto: Bombardier

En 12 meter lång eldriven buss som induktionsladdas vid ändhållplatsen tas i bruk kommersiellt idag.

Publicerad

Det är Bombardier som har levererat drivsystemet Primove, som först lanserades för en spårvagn för några år sedan. Bussen från Solaris trafikerar en linje i tyska Braunschweig.

Batteriet i bussen laddas nattetid vid bussgaraget, varefter laddning sker vid ändhållplastserna. Detta räcker för att driva den nu insatta bussen längs den 12 km långa sträckan utan extra laddning.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här