Ihålig motorcykel siktar på nytt världsrekord

2021-06-29 07:00  

Glöm traditioner och konservativ design. Brittiska White Motorcycle Concepts kastade konventionerna åt sidan och siktar på nytt hastighetsrekord – med hjälp av en ihålig motorcykel.

De flesta motorcyklar designas på ett eller annat sätt utifrån sin motor. En v-twin, rak- eller varför inte boxermotor i mitten – och så resten runt omkring. Men brittiska White Motorcycle Concepts har valt att utgå från… ett hål. Deras elmotorcykel WMC350EV ska tack vare sin aerodynamiska utformning vara kapabel till att komma upp i över 400 km/h (250 mph).

Tittar man på designen ser det ut som om någon har tagit en äppleurkärnare och tryckt igenom motorcykeln. Men enligt ingenjörsbolaget ska tillgreppet göra att luftmotståndet blir hela 70 procent lägre än vad man har på ”jämförbara sportmotorcyklar i dag”.

Fyra små elmotorer

Vän av ordning kan fråga sig var man då gjort av motorn? Jo, istället för en förbränningsmotor förlitar sig företaget på fyra mindre elmotorer som sitter nertryckta under det genomgående hålet.

Läs mer: Nej – det var ingen ”elcykel” som körde 84 km/h på Gotland

Mannen bakom, och även den som ska försöka slå hastighetsrekordet med motorcykeln, är Rob White. Han har lång erfarenhet som ingenjör inom bland annat Formel 1, Le Mans 24-timmars samt på senare år även elektriska superbilar. Och det var efter ett kvarts sekel med detta han kom på att mycket av den tekniken som användes på bilar – även går att applicera på en tvåhjuling.

Foto: White Motorcycle Concepts

Och här kommer då venturi-tunneln in. Officiellt kallar WMC det hela för ”V-Air” och denna ska då se till att luften passerar genom motorcykeln snarare än runt.

Även om hålet gör mycket så är en av de stora aerodynamiska problemen för en motorcykel att föraren sitter som en klump ovanpå. Så för att få till det fantastiskt låga luftmotståndet så har man även sett till att scanna in herr White och sedan designa panelerna runt honom.

Venturitunneln innebär även att traditionell gaffel och dämpning inte är möjligt. Så motorcykeln har fått gå på hydraulisk styrning via svängarm.

Tittar man på drivlinan handlar det om två stycken 20 kW motorer för framhjulet och två 30 kW motorer för det bakre. Dessa summeras ihop till 100 kW eller motsvarande 136 hästkrafter att försöka slå rekord med.

400+ km/h

Nuvarande rekordet sattes av tidigare MotoGP-stjärnan Max Biaggi som på en 367 hästars-best som kom upp i 366,94 km/h, men som även har siktet inställt på 400+.

Planen som Rob White har är att i år sätta nytt brittiskt rekord med sin hoj, för att 2022 åka till den bolivianska saltöknen med målet att slå världsrekordet för elmotorcyklar.

Men allt är inte bara världsrekord och koncept. En av de saker man på WMC hoppas på är att den patenterade ”V-Air-tekniken” ska komma vanliga konsumenter till godo. Och med tanke på att en el-motorcykel har en ganska begränsad möjlighet till batterikapacitet, är markant förbättrad aerodynamik välkommet – om nu ihåliga hojar blir verklighet.

Fakta: WMC250EV

Drivlina: två 20 kW synkronmotorer fram, två 30 kW synkronmotorer bak

Max systemeffekt: 100 kW / 136 hästkrafter

Batterikapacitet: 15 kW (60 voltssystem)

Vikt: ca 300 kg

Topphastighet: över 400 km/h / 250 mph

Luftmotståndskoefficient: 0,118 cd

Felix Björklund

Mer om: Motorcykel

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt