Hyundais nya bil Elevate kan klättra likt en spindel

2019-01-08 14:16  
Foto: Hyundai

Med långa utfällbara ”ben” kan Hyundais nya fordon Elevate vandra och klättra i besvärlig terräng. Nyligen visades konceptet på CES-mässan i USA.

BBC rapporterar att Elevate kan röra sig i 5 km/h i svår terräng. Den ska också kunna klättra över 1,5 meter höga hinder och hålrum som är 1,5 meter breda.

I Hyundais egen film framgår att fordonet tack vare ledade och hjulförsedda ben kan klättra likt en spindel eller vandra som ett fyrfota däggdjur – eller bara rulla som en helt vanlig bil.

CES-mässan var det en mindre modell av fordonet som presenterades, berättar Road Show.

Elevate är främst avsett som ett räddningsfordon som kan hjälpa till efter naturkatastrofer. Konceptet har utvecklats under tre år och visades för första gången på mässan i Las Vegas.

– När en tsunami eller jordbävning slår till kan dagens räddningsfordon bara ta personal till kanten av det drabbade området. Personalen måste ta sig resten av vägen till fots. Elevate kan köra till platsen och klättra rakt över floder av spillror och krossad betong, säger Hyundaichefen John Suh till BBC.

Oklart när Elevate finns hos handlaren

Även rullstolsburna människor kan hämtas med hjälp av Elevate, enligt John Suh, eftersom fordonet kan gå ända fram till ytterdörren på en byggnad även om det finns många trappsteg i vägen.

Hyundai tycker att fordonet kombinerar det bästa med robotik och eldrift och anser sig nu ha skapat en ny fordonskategori: UMV, Ultimate Mobility Vehicle.

Professor David Bailey vid Aston Business School välkomnar initiativet men påpekar för BBC att det finns många stora tekniska utmaningar med att tillverka ett liknande fordon. Teknikens Värld konstaterar att det är oklart när Elevate kan finnas hos din Hyundai-handlare.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt