Hyundais krockkudde hindrar dig från att slungas genom takluckan

2017-10-31 11:28  
Krockkudden som hindrar dig från att åka ut genom takluckan. Foto: Hyundai

Bilarnas solluckor blir allt större, och därmed ökar risken för att passagerare slungas ut vid en olycka. Nu ska Hyundai Mobis påbörja tillverkningen av en unik krockkudde som löser problemet.

Allt fler bilmodeller utrustas med generösa solluckor av glas. 2015 omsatte affärsområdet 50 miljarder kronor, och försäljningen har fortsatt att öka. Det har dock visat sig vara komplicerat och dyrt att framställa säkerhetsglas som kan hindra obältade passagerare från att slungas ut genom takluckan när bilen voltar.

De material som klarar av detta är dessutom mycket tyngre än standardglas, vilket inte är gångbart med dagens hållbarhetstänk. En billig, effektiv lösning kan vara Hyundai Mobis tarmformade krockkudde. Företaget producerar primärt eftermarknadstillbehör för Kia och Hyundai. Nu har de utvecklat ”panaroma sunroof airbag”.

Krockkudden påminner om de krockgardiner som löser ut längs med bilens sidorutor vid en sidokollision. Den monteras på soltakets insida, och om sensorn registrerar en lutning så löser ut framåt från luckans bakdel. Uppblåsningen sker på 0,08 sekunder.

Hyundai Mobis konstaterar att lösningen har varit mer krävande än en konventionell airbag, och företaget har elva patentansökningar kring innovationen. Exempelvis måste krockkudden fungera på samma sätt oavsett om innerskyddet är öppet eller fördraget. I det senare fallet löser kudden ut mellan glaset och innertaket.

Tester med krockdockor visar på mycket goda resultat. Utöver att hålla passagerarna inne i bilen skyddas de åkande från allvarliga huvudskador. Nu är tillverkaren redo för att påbörja tillverkningen, och målgruppen är suvar i premiumsegmentet.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt