Hyundais konceptbil Kite kan förvandlas till en vattenskoter

2018-03-09 13:55  

Tillsammans med designstudenter har Hyundai utvecklat Kite – en dune buggy som snabbt kan förvandlas till en vattenskoter. Bilen har en elmotor i varje hjul, kompletterat med en eldriven vattenjet.

Bland de fordon som Hyundai tog med sig till bilmässan i Geneve finns Kite. Redan 2014 samarbetade Hyundai med Istituto Europeo di Design i Turin, då kring utvecklingen av det ultralätta sportbilskonceptet PassoCorto. Nu har 15 av designskolans studenter tagit sig an ett nytt projekt.

Som en del i deras masteruppsats har de byggt ett tvåsitsigt lättviktsfordon av typen dune buggy som snabbt kan förvandlas till en vattenskoter, då med ett säte.

Designteamet ville reducera minska barriärerna mellan exteriören och interiören, för att skapa en funktionell och rolig bil, skriver Hyundai i sitt pressmeddelande.

Fakta kring Kite koncept är knapphändiga, men drivlinan är elektrisk med fyra borstlösa motorer placerade i hjulen. Växellådan är utvecklad tillsammans med Gruppo Sila, och till sjöss sköts framdrivningen av en eldriven vattenjet. Användaren kommer kontrollera bilens funktioner med sin smartphone. Exakt hur förvandlingen mellan bil och vattenskoter går till är dock osagt. Bilen är 374 centimeter lång, 223 centimeter bred och 145 centimeter hög – med en hjulbas på 258 centimeter.

Kite är ett samarbete mellan den italienska designskolan och Hyundai Design Centre Europe. Faktum är att 85 procent av de Hyundai-modeller som säljs i Europa är designade, testade och tillverkade i regionen. Och samarbetet med Istituto Europeo di Design handlar inte bara om marknadsföring. Marco Gianotti, som designade de första PassoCorto-skisserna, arbetar i dag som Hyundais exteriördesigner i tyska Rüsselsheim. Studenterna bakom Kite har ursprung från Kina, Indien, Italien, Mexiko, Storbritannien och Sydkorea.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt