Fordon Hyundai om FoU-uppgifterna: Vi har inte slutat utveckla förbränningsmotorer Motorfamilen Theta är en av de som tagits fram vid Hyundais nu nedlagda FoU-avdelning för förbränningsmotorer. Foto: Hyundai Elbilskonceptet Ioniq Seven. Foto: Hyundai Hyundai uppges ha stängt sin FoU-avdelning. Företaget dementerar dock uppgifterna. John Edgren Publicerad 3 jan 2022 kl 11.48 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Artikeln har uppdaterats.Biltillverkaren har tidigare hintat om att den ska rikta om sina resurser från fossildrivna modeller till elbilar. Men nyligen kom uppgifter om att tillverkaren helt tagit sin hand från förbränningsmotorerna. Logga in här Prova Ny Teknik – 49 kr för 1 månad Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ hyundai förbränningsmotor fordon Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Universitetets sensorer behöver inga batterier – ”realiserbar lösning” Forskare vid MIT har tagit fram en temperatursensor som kan utvinna energi från sin omgivning. Varken batterier eller strömsladdar behövs.
”Återigen – regler för tvister om företagshemligheter måste reformeras” SLUTREPLIK. Immaterialrätten är avgörande för vår välståndsutveckling. Storföretag och startupsektor omsätter miljarder, skapar arbetstillfällen och nästa generation produkter och tjänster. Hur ska det utvecklas utan rättsligt skydd för patent? skriver Peter A Jörgensen och Kjell Jegefors.
Jätteanläggning för infångning av koldioxid får klartecken i domstol Energibolaget Stockholm Exergi får tummen upp av Mark- och miljödomstolen. Planen är att de ska bygga en av de första anläggningarna för koldioxidinfångning i Sverige