Hypercar-professorn<br></br>gratulerar Toyota 1/X

2007-11-01 14:14  

Världens största biltillverkaren Toyota har visat upp en konceptbil som bara väger 420 kilo och inte drar mer än 2 deciliter biobränsle per mil. Det är så nära energiprofessor Amory Lovins projekt "Hypercar" som man kan komma.

Ny Teknik träffade Amory Lovins på onsdagen när han var i Stockholm för att ta emot Volvos miljöpris för 2007.

Är Toyotas miljövänliga idébil Toyota 1/X Concept en kopia på Hypercar-konceptet som utvecklats vid din forskningsinsitutition vid Rocky Mountain Institute?

- Yes, very much so, svarar Amory Lovins på Ny Tekniks fråga vid ett energiseminarium på IVA i Stockholm.

Toyota 1/X Concept är en ombyggd Toyota Prius med kolfiber i så många delar som möjligt. Det gör att den nya experimentbilen bara väger en tredjedel av vad den ordinarie Priusen väger.

Tack vare den lätta karossen och det lätta chassit klarar sig 1/X Concept med en liten flexifuelmotor på bara en halv liters volym, jämfört med den 1,5-litersmotor som sitter i en vanlig Prius.

Batteriet laddas av förbränningsmotorn men kan också laddas med vanlig hushållsel - så kallad plug-in-hybrid.

När kommer ni på RMI-labbet ut med er egen Hypercar?

- Vi kommer att visa en prototyp nästa år. De första serietillverkade bilarna kommer dock inte förrän 2010 och full volym först 2011, säger Amory Lovins till Ny Teknik.

Bara 14 delar
Den idébil som Rocky Mountain Institute har arbetat med sedan 1990 - Hypercar - är i grunden en elbil som är byggd av kolfibermaterial i nästan alla delar utom motorn. Modellen ska motsvara en stadsjeep - en SUV.

- Kolfiber är visserligen dyrt att tillverka men det går snabbt att bygga bilar, säger Amory Lovins.

Själva bilkroppen på Hypercar har bara 14 delar som var och en är så lätt att den kan lyftas med en hand.

Första titten nästa år
Den Hypercar som nu ligger på ritbordet i Colorado är en stadsjeep, en SUV. På grund av batteriernas tyngd väger den hela 857 kilo. Men det är bara hälften av vad en traditionell SUV-bil väger.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt