Hybridvänner kräver: Rädda Volt

2008-11-26 12:14  

Biljätten GM är riktigt illa ute och riskerar till och med konkurs. Nu kräver allt fler röster på nätet att företagets nya hybrid Volt måste räddas till varje pris.

Senast är det voltsupportern Lyle Dennis som föreslår att den amerikanska staten ska stödja GM genom att beställa tiotusentals exemplar av den nya hybriden.

- Inte nog med att det skulle hjälpa GM överleva, det skulle också göra USA mindre beroende av bensin, skriver Lyle Dennis på sin egen sajt gm-volt.com.

Dennis, som till vardags är neurolog, har också startat en inofficiell intresselista för alla som vill köpa en Chevrolet Volt. Hittills 45 000 personer i 80 länder ställt sig i kö för att köpa hybriden.

Dessutom har Lyle Dennis lagt ut ett öppet brev till den amerikanska regeringen, som besökarna på hans sajt kan underteckna.

Entusiasterna hoppas att Volt ska bli GMs iPhone; en produkt med nyskapande teknik, som blir en försäljningssuccé. Andra liknar hybridbilen vid Barack Obama; en nykomling, som ska ge hopp och förnyelse i krisen.

Problemet är bara att GM förblöder med en takt av mer än en miljard dollar per månad. Om biljätten inte får ekonomisk hjälp är risken stor att hela koncernen går i konkurs inom ett par månader.

Den första versionen av Volt ska börja tillverkas i november nästa år, men amerikanska bilanalytiker räknar inte att hybriden ska ge någon vinst på flera år.

Fram till dess behöver GM en framgång som kan dra in pengar till företaget

- Problemet är bara att GM inte har några attraktiva modeller, skriver Kanehira Maruo, omvärldsanalytiker på ETC Battery and Fuelcells, i sitt nyhetsbrev.

- Deras beslut att senarelägga introduktioner av nya Malibu och Cruze är därför ytterst olyckligt. Det är just dessa attraktiva modeller som skulle ha behövts.

Volt väntas komma med hybriddrift, där elmotorerna får ström från litiumjonbatterier. Batteriet kan laddas från väggkontakten. På ren eldrift ska bilen klara att köra cirka 60 km.

Dessutom finns en 1,4 liters förbränningsmotor i hybridsystemet.

GM hoppas kunna tillverka 10000 Volt första året och 60000 året därpå.

Jonas Hållén

Mer om: GM Volt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt