Hybridsensorn låter bilen se som det mänskliga ögat

2017-12-13 16:08  

Uppstartföretaget AEye använder solid state-lidar på ett nytt sätt. Fokuserade laserstrålar ger en högupplöst bild av specifika områden. Blixtsnabb bildigenkänning låter systemets kamera avgöra var riskerna finns.

Att imitera hur det mänskliga ögat tar in och behandlar information är en komplicerad historia. Hjärnan prioriterar de relevanta fokuspunkterna framför oss, samtidigt som vårt periferiseende scannar av synfältets utkant. Autonoma bilar behöver kombinera en rad system för att övervaka omgivningen på ett liknande sätt – men nu presenterar AEye en lösning som bättre återskapar det mänskliga seendet.

Uppstartsföretaget har skapat en ny slags hybridsensor. Den kombinerar en solid state-lidar, en kamera med ljuskänslig optik, och chip som låter den artificiella intelligensens ställa om sina algoritmer i farten beroende på hur hårdvaran används. Systemets förmåga till prioriteringar ska göra det mer raffinerat än existerande lösningar.

Luis Dussman, företagets grundare och vd, har tidigare arbetat med elektronik och optik för Lockheed Martin, Northrop Grummon och Nasas Jet Propulsion Laboratory. Hans första soloprojekt var inriktat mot artificiell intelligens för autonoma fordon, men Dussman upptäckte att de existerande sensorerna på marknaden inte kunde förse honom med de data han behövde. – Vi insåg att vi skulle bli tvungna att bygga vår egen hårdvara, och det gjorde vi, säger Dussman till Tachnology Review.

I dag är Velodyne ledande inom lidar. De uppfann systemet där en snurrande boll skjuter ut 64 laserstrålar i 360 grader runt bilen. Genom att mäta den tid som det tar för ljuset att reflekteras skapas en tredimensionell bild av omgivningen. Punktrastret kan identifiera olika föremåls form och storlek. Med en räckvidd på cirka 120 meter är lidar effektivare än exempelvis kameror. Velodynes nya ”super-lidar” har dubbelt så många laserstrålar och sägs ge tio gånger högre upplösning än föregångaren.

Läs mer:

Läs mer: Experter om kritiken mot Tesla-laddaren: Ni har fel

Men enligt AEye har lidartekniken ett antal nackdelar – inte minst det höga priset. Systemen erbjuder heller inte mycket flexibilitet i och med att rastrets laserpunkter har förutbestämda vinklar. Det innebär exempelvis att lidar kan ge en väldigt detaljerad bild av himmelen när bilen kör i en uppförsbacke – eller hämta in information från ett allt för stort avstånd när bilen kör långsamt i stadstrafik.

Just nu är solid state-lidar den bästa lösningen. Utan rörliga delar blir tekniken mer driftssäker. Den kan dessutom göras mycket mindre och produceras till ett lägre pris. Det innebär att man kan placera flera enheter runt om bilen. Dagens teknik har dock inte kapacitet att leverera de data som behövs vid höga hastigheter.

Solid state-lidar sammanställer informationen i ett rutnät, men AEyes lösning är att omprogrammera enheterna så att de istället spottar ut fokuserade laserstrålar som ger en högupplöst bild av specifika områden, medan lägre prioriterade områden visas med en lägre upplösning. Urvalet görs av mjukvaran. Samma sensor kan anpassas för att i motorvägsfart fokusera på den egna filen – med mindre fokus på periferin, till att ta in ett bredare spektrum vid stökig stadskörning.

Enligt företaget ska konceptet ge deras solid state-lidar en räckvidd på 300 meter. Den samverkar på ett smart sätt med systemets kamera. De flesta autonom bilar skickar lidarinformationen till datorn där den bearbetas tillsammans med data från systemets övriga sensorer. Tack vare blixtsnabba algoritmer för bildigenkänning kan AEyes kamera styra vad lidarn ska fokusera på – från gångtrafikanter till andra fordon.

Smolket i bägaren är att AEyes hybridsensor endast har ett synfält på 70 grader. Det innebär att en bil skulle behöva 5-6 sensorer för att täcka 360 grader. Då måste varje enhet ha ett lågt pris för att systemet ska bli konkurrenskraftigt.

John Edgren

Mer om: Bilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt