Hybridlastbil tillåts köra ut burgare nattetid i Stockholm

2019-02-15 08:46  
En Scania P320 laddhybrid med geofence-funktion används för att transportera varor till McDonalds nattetid i Stockholm. Foto: Peggy Bergman

Med hjälp av geofencing stängs lastbilens förbränningsmotor av så fort den kör in i områden där nattliga transporter är förbjudna. Nu testas konceptet i Stockholm.

Elektrifiering och uppkoppling ger nya möjligheter för citydistribution. På gatumark i Stockholms stad råder förbud för lastbilar över 3,5 ton mellan klockan 22 och 06 alla dagar i veckan, förutom på särskilda vägar för tung trafik. Men med eldrift elimineras det mesta av bullret som förbränningsmotorn ger upphov till.

Är fordonet dessutom uppkopplat går det att automatiskt stänga av förbränningsmotorn vid inträde i området där de är förbjudna. Tekniken kallas för geofencing eller digitala staket. Den har hittills mest uppmärksammats som ett sätt att förhindra terrordåd likt det på Drottninggatan.

Elektrifiering och uppkoppling utnyttjas nu vid ett försök i Stockholm. En Scania P320 laddhybrid används för att köra ut varor till sex McDonaldsrestauranger i staden. Lastbilen presenterades så sent som i höstas och finns både i hybrid- och laddhybridvariant. Laddhybrid innebär att den kan laddas med el från nätet.

Läs mer: Deras ”simpla” autonoma lastbilar får 478 miljoner

Distributionsfirman Havi sköter själva transporterna från lagret i Tumba.

Lastbilens förbränningsmotor, en 9-liters femcylindrig variant körd på det klimatsmartare bränslet HVO, används för att köra fordonet från Tumba till områden där den inte får befinna sig i drift nattetid.

I Tumba har batteriet på 7,4 kWh laddats upp. Scanias system Zone känner automatiskt av när lastbilen är på väg in i ett område där nattransporter är förbjudna och stänger då av förbränningsmotorn. Batteriet medger 10 kilometers räckvidd för chauffören att utföra leveranserna. Dessutom kan en laddstation vid en av restaurangerna användas. Laddningen sker vid lossning av godset.

Mindre trängsel på natten

Stockholms stad har fått lämna dispens för att distributionslastbilen ska få köra nattetid och ingår i projektet. Kungliga tekniska högskolan ingår också. Projektet sker inom ramen för EU:s Eccentricprogram för hållbara och innovativa transporter.

Fördelen med att utföra transporterna nattetid är förstås att trängseln då är betydligt mindre. I projektet ska miljövinster på grund av mindre köer samt bullernivåer studeras.

Godstransporter nattetid har testats förut i Stockholm, bland annat i det så kallade Off Peak-projektet som pågick 2014–2016. En hybridlastbil från Volvo levererade till tre Lidl-butiker och en Scaniabil körde varor från Martin & Servera till bland annat hotell. Fordonen var också specialanpassade för att minska bullret vid lossning. Projektet har i efterhand ansetts som lyckat.

Alla gläds dock inte över nattliga transporter. Fackförbundet Transport har påpekat att det innebär negativa hälsoeffekter för förarna och en ökad risk för hot och våld.

 

Rättad version: Det handlar om sex McDonalds-restauranger, inget annat.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt