Fordon

Hybridlastbil tillåts köra ut burgare nattetid i Stockholm

En Scania P320 laddhybrid med geofence-funktion används för att transportera varor till McDonalds nattetid i Stockholm. Foto: Peggy Bergman

Med hjälp av geofencing stängs lastbilens förbränningsmotor av så fort den kör in i områden där nattliga transporter är förbjudna. Nu testas konceptet i Stockholm.

Publicerad

Elektrifiering och uppkoppling ger nya möjligheter för citydistribution. På gatumark i Stockholms stad råder förbud för lastbilar över 3,5 ton mellan klockan 22 och 06 alla dagar i veckan, förutom på särskilda vägar för tung trafik. Men med eldrift elimineras det mesta av bullret som förbränningsmotorn ger upphov till.

Är fordonet dessutom uppkopplat går det att automatiskt stänga av förbränningsmotorn vid inträde i området där de är förbjudna. Tekniken kallas för geofencing eller digitala staket. Den har hittills mest uppmärksammats som ett sätt att förhindra terrordåd likt det på Drottninggatan.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här