Fordon

Hybrider toppar försäljningen i Japan

Mer än var femte ny bil som såldes i Japan första halvåret i år var en hybrid. De snabba framgångarna gör att hybriderna nu nått fram till majoriteten bilköpare.

Publicerad

Honda Insight II toppade den japanska bilförsäljningsligan i april 2009. Toyota Prius III har toppat den i maj, juni och juli, och kommer troligen att fortsätta toppa den under resten av året.

Prius III kommer att bli Japans mesta sålda bil år 2009, skriver Kanehira Maruo, omvärldsanalytiker på svenska ETC Battery and Fuelcells, i sitt nyhetsbrev om el- och hybridbilar.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här