Hybrider toppar försäljningen i Japan

2009-08-21 08:49  

Mer än var femte ny bil som såldes i Japan första halvåret i år var en hybrid. De snabba framgångarna gör att hybriderna nu nått fram till majoriteten bilköpare.

Honda Insight II toppade den japanska bilförsäljningsligan i april 2009. Toyota Prius III har toppat den i maj, juni och juli, och kommer troligen att fortsätta toppa den under resten av året.

Prius III kommer att bli Japans mesta sålda bil år 2009, skriver Kanehira Maruo, omvärldsanalytiker på svenska ETC Battery and Fuelcells, i sitt nyhetsbrev om el- och hybridbilar.

- De båda hybridmodellerna står nu för cirka ca 90 procent av hybridförsäljningen i Japan, fortsätter han.

Fram till i år var USA världens största marknad för hybrider. Under rekordåret 2007 såldes fem gånger fler hybridbilar i USA än i Japan.

Men introduktionen av Insight II i februari i år och de fortsatta framgångarna med Toyotas Prius (tredje versionen nådde den japanska marknaden i maj i år) har för första gången under 2000-talet gjort Japan till världens största hybridbilsmarknad.

Även i USA skördar de japanska bilarna stora framgångar. Det säljs idag 20 hybridmodeller i USA. Prius och Insight tillsammans har cirka 60 procent av den totala marknaden för hybrider. Resten, 18 modeller, får dela på cirka 40 procent.

Kanehira Maruo jämför försäljningen av hybrider med Everett Rogers klassiska innovationsspridningskurva och kommer fram till att det fortfarande mest är tekniknördar (innovators) som köper biltypen i USA.

I Japan är bilden annorlunda. Andelen hybridköpare är nu så stor att bilarna spritt sig till opinionsbildarna (early adopters). Bland Honda och Toyotas kunder har hybriderna redan nått fram till den mer konservativa majoriteten av bilköparna.

Innovationsspridning

Sociologen Everett Rogers lanserade sin innovationsspridningskurva i boken Diffusion of Innovations (1962). Rogers kategoriserade användarna av en ny innovation baserat på hur snabbt de tar till sig (adoption) den nya innovationen:

• ”Innovators” (2,5 % av en befolkning). Först att ta till sig en innovation. Ofta riskbenägna, välutbildade och med ett intresse att följa spetsutveckling.

• ”Early adopters” (13,5 %). Trendsättare, som vill skaffa sig det allra senaste. Early adopters är ofta välutbildade och populära individer och ses som förebilder i sina sociala umgängeskretsar.

• ”Early majority” (34 %). Försiktiga konsumenter som undviker att ta risker. Den här gruppen litar på rekommendationer från andra (early adopters), som har erfarenhet av produkten.

• ”Late majority” (34 %) Skeptiska människor, som väntar med att testa nya saker tills majoriteten använder dem.

• ”Laggards” (16 %). Undviker förändring, tar inte till sig en ny produkt innan de gamla, vanliga alternativen försvunnit från marknaden.

Källa: Wikipedia och Quick MBA.

Jonas Hållén

Mer om: Hybridbil

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt