Hurtigruten utmanas av toppmoderna hybrider

2021-12-13 07:47  
Rutten längs Norges kust är omtalad som världens vackraste. Arkivbild från Geirangerfjorden. Foto: Marianne Løvland/NTB/TT

Efter många om och men får Hurtigruten nu konkurrens på den världsberömt vackra färden längs Norges kust. Utmanaren Havila Kystrutens första fartyg, som korta sträckor kan köra avgasfritt, har gett sig av norrut.

Sjörutten från Bergen i södra Norge till Kirkenes långt upp i nordost lockar med epitetet "världens vackraste sjöresa" turister från hela jordklotet, men är också en viktig försörjningsväg för många norska fjordsamhällen.

2018 konkurrensutsattes trafiken. Den gamla operatören Hurtigruten vann ett av kontrakten, medan Havila fick det andra, skriver nyhetsbyrån NTB.

Läs mer: Svenska systemet driver utsläppsfria färjan med batterier och vätgas

Nykomlingen började bygga fartyg i Spanien. Men så kom pandemin. Det spanska varvet gick i konkurs, och bygget fick börja om i Turkiet.

Hybrider med 6 100 kilowattimmar

Nu är dock Havila Capella Bergen, det första av fyra fartyg, på plats. Den första turen norrut inleds på söndagen, och tar ungefär en vecka från Bergen till Kirkenes.

Skeppen är toppmoderna hybrider, försedda med batterier à 6 100 kilowattimmar. Det motsvarar "bara" ungefär 100 elbilar, inte så mycket till ett skepp på tusentals ton. Men det ska ändå räcka till fossil- och avgasfri drift i de känsligaste naturområdena längs rutten.

– Jag är inte nervös, men jag väntar med spänning på att se om allt fungerar som det ska, säger redaren Per Sævik, som hunnit bli 81 år, till Bergens Tidende/E24.no.

Henrik Samuelsson/TT

Mer om: Fartyg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer