Hur ska Renault nya <br></br>15000-kronorsbil se ut?

2008-05-13 13:21  

Om drygt två år ska franska Renault, japanska Nissan och indiska Bajaj Auto ha en helt ny 15000-kronorsbil ute på marknaden. Men hur den kommer att se ut kan man bara gissa. Och gissningstävlingen har redan börjat.

I går blev samarbetsplanerna mellan de tre bilfabrikanterna offentliga men redan finns det ”smygbilder” på en bil som inte ska börja tillverkas förrän om några år.

Ett nytt bolag bildas med Bajaj Auto som hälftenägare och Renault och Nissan med var sina 25 procent.

Bilen ska tillverkas i Indien av Bajaj Auto och blir en direkt utmanare till Tata Nano, världens billigaste bil som nyligen lanserades.

Bajaj är mest känd som motorcykeltillverkare och det är i motorcykelstorlek som den nya bilens motor kommer att vara – upp till 660 kubikcentimeters volym.

Tata Nano, som ska börja säljas i Indien senare i år, har en motor på 623 cc.

Kodnamnet på den nya bilen är ULC, ultra low cost, och man räknar med att kunna marknadsföra den som ”Rupies 1 lakh car”, det vill säga att den inte får kosta mer än 100.000 indiska rupies eller 2.500 dollar.

Den här nya typen av billiga bilar går i Sverige under namnet 15000-kronorsbilar. Någonstans där ligger priset.

Bajaj Auto ska bygga en helt ny fabrik för ULC-bilen, som kommer på marknaden 2011. Fabriken får en kapacitet på 400.000 bilar per år.

Tata Motors räknar med att tillverka 250.000 Tata Nano nästa år för att 2011 komma upp i en volym på 500.000 bilar.

Samtidigt som Tata Motors tidigare i år visade upp sin kommande Tata Nanovisade Bajbaj Auto upp sen prototyp av lågprisskapelsen Bajbaj Lite till ett pris på 3.000 dollar, det vill säga något dyrare än Tata Nano.

Bilanalytiker väntar nu en ström av nya lågprisbilar byggda i Indien. Enligt The Times of India ligger sydkoreanska Hyundai närmast eftersom man redan tillverkar två småbilsmodeller i Indien - i10 och Santro.

Japanska Honda och Toyota uppges också snegla på Indien och extrema lågprisbilar.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt