Fordon

Hoppas på erfarenheterna från pilotprojekten

Fler tekniska frågor kring det nya signalsystemet behöver lösas före byggstarten av ­Södra stambanan.

Publicerad

Många järnvägssträckor i Europa har redan någon variant av ERTMS, men det gäller ofta nybyggda spår för höghastighetståg. För Sveriges del krävs anpassning för förhållanden med många plankorsningar, växlar, tunnlar och broar.

Den erfarenheten ska hämtas från pilotprojekten Botniabanan och Ådals­banan. De drogs med svåra ERTMS-problem i flera år och Ådalsbanan försenades i två år. Trafikverket tror att de lärdomarna ska rädda Södra stambanan från liknande problem.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här