Fordon

Honeywell skyller brand på Daimler

Att en klimatanläggning med det nya köldmedlet HFO 1234yf fattade eld vid ett krockprov är Daimlers fel, hävdar kemiföretaget Honeywell.

Publicerad

Tim Vink vid Honeywell tillbakavisar i en intervju i tidskriften Autogazette kritik från Daimler att det nya köldmedlet för klimatanläggningar i bilar, som uppfyller EUs miljökrav, skulle vara brandfarligt.

Att klimatanläggningen i en testbil från Daimler vid ett krocktest fattade eld berodde på problem med hur biltillverkaren hanterar köldmedlet i anläggningen, hävdar Tim Vink.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här