Hondas löfte: 100 procent elektrifierat 2025

2019-03-06 12:05  
Foto: Honda

Om sex år ska alla nya Hondor i Europa vara batterielektriska eller hybrider. Det löftet levererade Tom Gardner, märkets regionchef, på bilmässan i Genève. "Skiftet mot elektrifiering har fått upp farten markant", sa han på en presskonferens.

Accelerationen mot elektrifiering går raskare än någonsin. Och det märks när bilbranschen nu samlats för en gammal hederlig mässa. I Genève inleddes bilsalongen med att Jaguar I-Pace kröntes till årets bil – en otroligt åtråvärd titel och den första i det brittiska märkets historia.

Därtill har märkesmontrarna fullkomligen svämmat över av elbilskoncept, rena elbilar eller olika former av hybrider.

Men det slutar inte där. Löften om mer elektrifiering haglar, och på sin inledande presskonferens utlovade Honda att man skyndar på sin utveckling.

Höjer ribban

Det japanska märket gick redan 2017 ut med utfästelsen att två tredjedelar av försäljningen i Europa 2025 skulle utgöras av elektrifierade fordon. Men nu var det inte något sådant halvdant – istället har man höjt ribban och säger att alla nya Hondor ska vara batterielektriska eller hybrider då.

– Sedan vi gav det första löftet i mars 2017 har skiftet mot elektrifiering fått upp farten markant. Miljömässiga utmaningar fortsätter att driva på efterfrågan på renare mobilitet. Tekniken marscherar på utan rast och folk börjar förändra synen på vad en bil är, sa Tom Gardner.

Läs mer: Här är elbilen som bara kostar 81 000 kr

Och löftet backades upp av märkets elbil e Prototype. En kompakt elbil med tydliga drag från märkets Civic från 70-talet. Modellen, som sägs vara ”98 procent klar för produktion”, blir den första el-Hondan i Europa, och ska utan problem klara av transporten för de flesta. Batteriet är gott för 20 mil och ska kunna snabbladdas till 80 procent på en halvtimme.

Det återstår dock att se hur Hondas försäljningsmix kommer se ut om några år. ”Full elektrifiering” är en ganska vag benämning – och Volvo har ju visat att man inte bryter några löften om man bara implementerar lite mildhybridteknik.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt