Honda startar flygplansfabrik

2006-08-08 08:52  
Börjar flygresor 2010

Japanska bil- och motorcykeltillverkaren Honda ger sig nu på allvar upp i luften. Idag bildas dotterbolaget Honda Aircraft Company för att vidareutveckla, tillverka och sälja det flygplan, Honda Jet, som premiärvisades förra året.

Bolaget etableras i Greensboro, North Carolina, där det första flygplanet sattes samman och där flygtester har pågått i flera år. Honda har för några veckor sedan även inlett samarbete med amerikanska flygplanstillverkaren Piper Aircraft om försäljning och service av det nya planet.

Honda planerar att börja teckna order på det nya flygplanet under hösten och inleda serieproduktion 2010.

Viljan att ge sig in i flygbranschen har funnits hos Honda i 20 år. Drivande person har varit Machimasa Fujino, som lett utvecklingsarbetet med flygplanet. Han blir nu chef för Hondas flygdivision.

Honda Jet är som namnet antyder ett jetdrivet flygplan för 7 personer, varav 5 eller 6 passagerare. Det ska enligt Honda vara betydligt energisnålare än andra motsvarande plan i detta segment som brukar kallas affärsjetplan.

Planet har flera patenterade tekniska lösningar, exempelvis placeringen av motorerna stående på vingarna. Med den lösningen minskar luftmotståndet vid högre hastigheter utan att man behöver montera motorerna utmed bakre delen av flygkroppen. En sådan lösning hade tagit onödigt mycket passagerar- och bagageutrymme.

Även nosens utformning är en specialutformning som utvecklats genom omfattande experiment i vindtunnel.

Hittills har prototypplanet flugit 240 timmar. Ännu har man inte testat planet vid topphastigheten 420 knop (778 km/h). Det ska ske inom den närmaste tiden, då alla specificerade prestanda ska överskridas.

Den maximala flyghöjden, 41000 fot (12497 m), har man dock överskridit under de provflygningar som hittills genomförts.

Genom samarbetet med Piper Aircraft får Honda ett försäljningsnät med representation i 80 länder. Honda har egen tillverkning av bilar, motorcyklar och industrimotorer i 130 anläggningar i 29 länder.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt