Honda spar vikt med friktionssvetsning

2012-09-07 16:00  
Principen för friktionsomrörningssvetsning

Honda har tagit fram en teknik för foga samman stål och aluminium med friktionssvetsning i massproduktion.

Det handlar om en lättare robotbaserad friktionsomrörningssvets, som används för att bygga en underram på 2013 års modell av modellen Accord.

Genom att kombinera stål och aluminium i underramen kan vikten reduceras med 25 procent jämfört med en ram helt av stål.

Friktionssvetsanläggningar är vanligtvis stora fasta installationer, men Honda har tagit fram utrustning som kan monteras på en konventionell industrirobot.

Metoden kan även användas för sammanfogning av aluminium till aluminium.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt