Hon ska turista i rymden – "känns overkligt"

2021-07-13 13:14  

Tio års väntan tycks snart vara över. Den svenska äventyraren Renata Chlumska, en av omkring 600 personer med en Virgin Galactic-biljett till rymden, hoppas på att snart komma i väg.

– Det känns overkligt, säger hon till TT.

För drygt tio år sedan lånade hon 1,5 miljon av banken och köpte en biljett till rymden. När miljardären Richard Branson i söndags nådde atmosfärens yttre gräns innebar det att även Renata Chlumskas avresa äntligen är inom räckhåll.

– Snart kommer det väl ett samtal så jag får höra när det blir, säger hon.

– Det känns otroligt spännande, både häftigt och lite overkligt. Det är svårt att ta in att det faktiskt händer.

Bransons resa spås bli startskottet för en ny era av kommersiell turism i rymden. Hans företag Virgin Galactic är ett av de bolag som kommer att erbjuda reguljära resor till den som har råd.

Läs mer: Bildextra: Så gick Bransons flygtur till rymden

Se jorden ovanifrån

Chlumska, bland annat första svenska kvinna att bestiga världens sju högsta bergstoppar, har biljett nummer 192 av de omkring 600 sålda till Virgin Galactics rymdresor. De senaste tio åren har hon ägnat åt förberedelser – testat flygsimulatorer, flugit jetplan, utsatt sig för g-krafter.

– De här åren har varit helt fantastiska: allt jag har varit med om, all träning, alla människor jag har träffat, säger hon.

På frågan vad det är som lockar med rymden svarar hon med ett skratt.

– Allt. Att få uppleva det jag bara har läst och hört astronauter berätta om – allt från tyngdlöshet till att få se jorden ovanifrån. Jag har sett världen från toppen av Mount Everest och jag vet hur det förändrade mitt liv, så jag ser framför mig att det här kommer att vara väldigt omvälvande, säger Chlumska.

– Jag tänker ibland att vi glömmer bort hur små vi är och hur skör planeten är. Att se saker från andra perspektiv är både lärorikt och väldigt viktigt.

Läs mer: Experten om Kinas rymdprogram: ”Vill visa att de kommit ikapp”

Svensk satsning

Det är inte bara Virgin Galactic som siktar mot rymden. Även Amazongrundaren Jeff Bezos företag Blue Origin och Elon Musks Space X löper i kapp för att etablera sig inom rymdturismen – en bransch vars årliga marknadsvärde investeringsbanken UBS beräknar kommer vara tre miljarder dollar (över 25 miljarder svenska kronor) år 2030.

Det är en marknad som många aktörer vill ta del av – även i Sverige. Rymdsatsningen Spaceport Sweden väntar nu på klartecken från regeringen för att kunna erbjuda Sverige som ett avresealternativ för världens rymdentreprenörer, berättar vd:n Karin Nilsdotter.

– Vi står i startgroparna och inväntar bara den utredning som ska komma med ett förslag i höst. Det är en stor affärsmöjlighet för Sverige, säger hon.

Karin Nilsdotter, också hon stolt innehavare av en Virgin Galactic-biljett, menar att de kommersiella resorna öppnar upp en värld av möjligheter – inte minst för forskning och utveckling. Hon ser med spänd förväntan fram emot vad hon tror blir sitt livs äventyr.

– Det största som kan hända är väl att föda barn, men rymden kommer nog att komma på en andraplats.

Läs mer: 82-åriga Wally Funk med på Bezos rymdfärd

Omdiskuterad rymdgräns

Richard Bransons flygning har föregåtts av åratal av förberedelser, provflygningar och tester. Säkerhetsaspekten hamnade inte minst i rampljuset 2014, då en Virgin Galactic-pilot omkom när farkosten exploderade under en testflygning. Karin Nilsdotter är inte orolig för egen del.

– Det är klart att det finns en risk, men jag känner mig väldigt trygg med det testprogram som genomförts.

Rymdfantaster diskuterar dock huruvida framtidens rymdturister faktiskt kommer att kunna kalla sig astronauter. Var gränsen till rymden går är omstritt – enligt Nasa är det vid 80,5 kilometer, medan internationella Fédération Aéronautique Internationale anser att den så kallade Karmanlinjen runt 100 kilometer ovan jorden utgör gränsen.

Branson med besättning nådde en höjd av omkring 86 kilometer innan de efter några minuters tyngdlöshet vände tillbaka till jorden. Tidigare i juli skickade Bezos Blue Origin en passning till Virgin Galactic på Twitter :

"New Shepard (företagets farkost) konstruerades för att flyga ovan Karmanlinjen, så att ingen av våra astronauter får en asterisk till sin titel."

Fakta: Tre miljardärer som siktar mot rymden

1. Richard Branson, entreprenör och grundare av Virgin Galactic. Den brittiske miljardären gav sig in i rymdbranschen 2004, då han startade Virgin Galactic med ambitionen att bli först med att skicka en turist till rymden.

Rymdfärden den 11 juli var den 22:a testflygningen för farkosten VSS Unity och Virgin Galactics fjärde bemannade rymdfärd. Men det var första gången med full besättning. Två ytterligare testflygningar är planerade innan företaget beräknar inleda sina kommersiella rymdresor år 2022.

2. Jeff Bezos, grundare av nätjätten Amazon och världens rikaste man. Amerikanen var först ut att kasta sig in i den kommersiella rymdindustrin när han år 2000 startade företaget Blue Origin i förhoppning om att kunna erbjuda turister resor i tyngdlöshet.

Över ett dussin obemannade testflygningar har gjorts, men den 20 juli är det första gången som det är tänkt att farkosten New Shepard ska lämna atmosfären med människor ombord. Resan kommer att vara i runt elva minuter.

3. Elon Musk, medgrundare av betaltjänsten Paypal och vd för Tesla. Startade företaget SpaceX 2002 och har lyckats nå långt ut i rymden. Hans företag har skjutit upp mängder av raketer och blev första privata bolag att skicka en farkost till den internationella rymdstationen ISS – och har även transporterat astronauter dit.

Musk har siktet inställt på att skicka upp turister i omloppsbana, en resa som skulle kosta flera miljoner dollar. SpaceX siktar också mot bemannade resor till månen och Mars om bara några år. Musk har beskrivit det som en dröm att etablera en mänsklig koloni på Mars.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt