Hon bygger en elbil som skolprojekt

2009-09-22 10:35  

18-åriga Caroline Magnusson i Täby har byggt sin egen elbil och tagit plats i den inre kretsen av svenska elbilsentusiaster.

Hon visade upp vad hon åstadkommit på Tekniska muséets elbilsutställning i helgen.

”Jag bygger elbil som skolprojekt” hade hon skrivit på en skylt och väckte berättigad uppmärksamhet bland de något äldre och tyngre gentlemän som satsat på elbilsbyggande.

Hon har tagit hand om en tio år gammal avställd, batterilös Renault Clio Electrique och renoverat den till körbart skick.

Det finns ungefär 100 stycken sådana i Sverige i mer eller mindre körbart skick, mest mindre, eftersom många fått agera reservdelsförråd för de andra el-Clio-bilarna.

Besiktningen väntar i veckan
- Den hade varken batterier, laddare eller motorreglage när jag köpte den. Sedan har jag och min pappa Lars ringt runt i elbils-Sverige och skaffat fram de saknade delarna, bland annat 19 stycken nickel-kadmium-batterier, säger hon till Ny Teknik.

Den här veckan ska hon till Bilbesiktningen och få den godkänd. Läs om hur det gick.

Sedan är det bara resten kvar av 100-poängsprojektet i tredje ring på naturlinjen på Viktor Rydberg-gymnasiet i Djursholm – att beskriva sitt renoveringsprojekt i ord och skriva en handbok i hur man kör och sköter en elbil.

Elbilsfamiljen Magnusson
Caroline Magnusson har de senaste tre åren levt med elbilar. Hennes far Lars Magnusson är inne på sin tredje batteridrivna Renault Clio och familjen Magnusson är välkänd i elbilskretsar.

De kör tre elbilar 3 000 mil per år och har klarat sig 14 månader utan egen fossildriven bil.

Bygger om Mercedes A-klassbilar
Men nu ska Lars Magnusson låta bygga om en Mercedes A-klass till elbil.

Han har köpt en begnad A-klass för 8 000 kronor och ska bygga om den till elbil tillsammans med Nyköpingsborna Mats Dahlberg och Robert Jakobsson, som specialiserat sig på att återställa Mercedes A-klassbilarna till deras rätta karaktär.

Batterifästena finns kvar
Mercedes A-klass konstruerades från början som elbilar med ett schweiziskt Zebrabatteri  i som en tung köl under bilen – 48 natriumklorid-nickel-celler i ett kompakt paket. Se den ursprungliga reklambroschyren i dokumentlänkarna till höger.

Det spekuleras i att det var därför som A-klassbilarna välte i Teknikens Världs berömda älgtest eftersom de då inte hade batteripaketet som stabilisator.

- Utrymmet under bilen och alla fästen för batterierna är kvar från den ursprungliga konstruktionen, säger Mats Dahlberg.

18 mil med litium-jon-batteri
Mats Dahlberg äger företaget El & Diesel i Nyköping och han har redan byggt om en A-klass till elbil med en vanlig 20 kW industrimotor som driver framhjulen och blybatterier placerade i batteriutrymmet under bilen.

Som ”range extender” har han ett litet dieseldrivet elverk i det främre bagageutrymmet så att räckvidden ökar från 5 mil på en batteriladdning till 10 mil med hjälp av elverket.

- Med de nya litiumbatterierna som vi har på gång blir räckvidden 180 km utan elverket, säger Mats Dahlberg.

Tre ombyggen på gång
Förutom sin egen eldrivna Mercedes, som Mats Dahlberg hade med sig till Tekniska museet, har han tre A-klassbilar till på gång, varav en till Lars Magnusson och en till kompanjonen Robert Jakobsson, som till vardags jobbar på Studsvik Nuclear.

- Du kan lätt köpa en begagnad A-klass för 20 000 kronor. Kommer du med den till mig så river jag ut bensinmotorn och bygger om den till en elbil för 200 000 kronor, säger Mats Dahlberg.

Med litium-jon-batteri blir det 50 000 kronor till.

- Vi har kontakt med två kinesiska tillverkare – Sky Energy och Thundersky - som kan ge oss batterier till ett rimligt pris, säger Robert Jakobsson.

Baxnade av bensinnotan
Robert Jakobsson var själv tidigt ute med en Renault Clio, men tyckte att den krånglade för mycket och sålde den.

- Men efter ett tag med bensinbil och pendlandet till Studsvik ledsnade jag när jag fick bensinräkningen och köpte en ny Clio. Och på den vägen är det. Jag har till och med fått en egen elstolpe på jobbet, säger Robert Jakobsson.

Så renoverade Caroline sin Clio

Bytt bromsskivor, bromsbackar och bromsslangar samt luftat bromssystemet.

Sågat en inspektionslucka i plåten där batterierna sitter för att förenkla monterin och underhåll av batterierna.

Lackat och fäst korgarna som batterierna sitter i samt monterat kontaktorer och huvudströmbrytare som slår av strömmen mellan motorn och batterierna när bilen stängs av.

Monterat och kopplat ihop de 19 stycken nickel-kadmium-batterierna samt fläktar och kylsystem för batterierna.

Monterat alla de viktiga komponenterna under motorhuven - motorreglage, laddare, DC/DC-omvandlare, 12 V-btteri för belysning, radio, fläkt etcetera.

Monterat lykta och backspegel, som också plockats bort för från Carolines bil och använts som reservdelar till andra Clio Electrique.

Monterat bensintank och värmare.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt