Fordon

Hollywood får USA:s första eldrivna brandbil

Los Angeles Fire Department blir den första brandkåren i Nordamerika med en batteridriven brandbil. Foto: Rosenbauer
Foto: Rosenbauer
Foto: Rosenbauer

Österrikiska Rosenbauer ska leverera Nordamerikas första eldrivna brandbil, till Hollywood. 100 kWh förväntas räcka för två timmars utryckning.

Publicerad

Sveriges första brandbil var faktiskt ett elfordon. Det var 1902 som Eskilstuna brandkår fick leverans av en Braun tillverkad i Nürnberg. Men batteridriften slogs snabbt ut i räddningstjänsten av bensinmodeller, och sedan dess har de elektrifierade utryckningsfordonen lyst med sin frånvaro till nu.

Los Angeles Fire Department blir nu den första brandkåren i Nordamerika med en batteridriven brandbil, som sägs vara den tredje i tjänst i världen. Det första fordonet ska levereras till LAFD 2021 och tros hamna i Hollywood.

– Den eldrivna brandbilen är verkligen ett innovativt verktyg som kommer hjälpa oss att minska bullret och de skadliga dieselutsläppen, samtidigt som vi förses med ett flexibelt verktyg för brandbekämpning och kan utföra räddningsuppdrag från en tekniskt avancerad plattform. Vi ser fram emot att få utvärdera den i en verklig miljö när den väl rullar på gatorna i Hollywood nästa år, säger Ralph Terrazas, chef på LAFD i ett pressmeddelande.

Modellen levereras av den österrikiska tillverkaren Rosenbauer och är baserad på deras Concept Fire Truck, som tidigare har varit på besök i Los Angeles för en demonstration. Den nya brandbilen ska dock leva upp till de specifika behoven hos LAFD och möta de krav som ställs av National Fire Protection Association.

Förseriebilen kommer att ha två batteripack på totalt 100 kWh. Det ska räcka för två timmars utryckning och släckning. Ombord kommer det dock finnas en dieselgenerator som kan förlänga räckvidden och den operativa tiden. Den aktuella brandstationen kommer också utrustas för att kunna leverera snabbladdning.

Foto: Rosenbauer

– Den framtida brandbilen är fundamentalt annorlunda jämfört med de fordon som är i tjänst hos dagens brandstationer. Den är multifuktionell, till fullo uppkopplad och har en flexibel interiör som kan omvandlas till en fullt utrustad ledningscentral. Golvet kan sänkas för en minimal tröskel- och arbetshöjd. Elmotorer minskar buller och utsläpp, säger Dieter Siegel, vd för Rosenbauer International.

Bland styrkorna finns en snabb acceleration och en liten vändradie. Om förseriebilens dimensioner följer bolagets Concept Fire Truck så blir den 7,6 meter lång, 2,3 meter bred och drygt 3 meter hög med en hjulbas på 3,8 meter. Utöver föraren tar fordonet sju personer. Torrvikten ligger på 10,5 ton och fullastad på 17,6 ton.