Hojens ljus hänger med i svängarna

2010-10-01 08:17  

Även motorcyklar ska få strålkastare som hänger med i svängarna. Världens första adaptiva kurvbelysning för tvåhjulingar kommer på marknaden under 2011.

När man kör rakt fram i mörkret ska halvljuset på en motorcykel lysa upp vägbanan minst 40 meter framför fordonet. När man lägger ner ekipaget genom en kurva däremot så tenderar ljuset bokstavligen att gå åt skogen. För att inte tala om vad som händer när man bromsar och hojen niger till: det upplysta området krymper allt närmare framgaffeln.


Med hjälp av en motordriven spegel har nu några ljushuvuden på det österrikiska företaget ZKW löst problemet. Spegeln sitter ovanför en xenonlampa, och balanserar motorcykelns rörelser så att ljusbilden från halvljuset hålls konstant på vägbanan.


De första motorcyklarna med adaptiv kurvbelysning tillverkas av BMW och lanseras under nästa år.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt