Fordon

Hojens ljus hänger med i svängarna

Även motorcyklar ska få strålkastare som hänger med i svängarna. Världens första adaptiva kurvbelysning för tvåhjulingar kommer på marknaden under 2011.

Publicerad

När man kör rakt fram i mörkret ska halvljuset på en motorcykel lysa upp vägbanan minst 40 meter framför fordonet. När man lägger ner ekipaget genom en kurva däremot så tenderar ljuset bokstavligen att gå åt skogen. För att inte tala om vad som händer när man bromsar och hojen niger till: det upplysta området krymper allt närmare framgaffeln.


Med hjälp av en motordriven spegel har nu några ljushuvuden på det österrikiska företaget ZKW löst problemet. Spegeln sitter ovanför en xenonlampa, och balanserar motorcykelns rörelser så att ljusbilden från halvljuset hålls konstant på vägbanan.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här