Högre krav på flyget ska ge mer grönt bränsle

2019-03-04 08:16  
Foto: TT

Mer grönt i bränsletanken är budskapet i en ny utredning av flygtrafiken som presenteras i dag. Men svensk produktion av biodrivmedel väntas inte få något stöd.

Det mesta av utredarens slutsatser är kända sedan tidigare. Huvudförslaget är en så kallad reduktionsplikt, som i praktiken innebär högre krav på inblandning av biodrivmedel i flygbränslet. Redan om två år föreslås plikten införas och då med krav på en procent biodrivmedel. Kravet är progressivt och motsvarar år 2030 en inblandning på 30 procent.

Som en följd väntas biljettpriserna öka. I samband med att kraven införs beräknas en enkel inrikesresa bli tre kronor dyrare, medan en resa med destination utanför Europa får ett påslag på 19 kronor.

Förhoppningen är att plikten ska få marknaden för biodrivmedel att växa. Idag utgör förnybart bränsle mindre än en procent av marknaden. Samtidigt finns det en oro över bristen på stöd för svensk produktion av biobränsle.

Läs mer: Ny Teknik Insight: Kan grönt bränsle ge ett grönt flyg?

En svensk forskare som TT talat med tror att Sverige kan bli världsledande på biodrivmedel tillverkat av restprodukter från skogen. Men utredningen kommer inte föreslå något produktionsstöd, enligt dess sekreterare. Frågan hänskjuts i stället till Energimyndigheten, som uppmanas att inleda en ny utredning.

Miljöminister Isabella Lövin (MP) skriver i en kommentar att biodrivmedel är viktigt för att åtminstone halvera utsläppen det kommande decenniet och att olika styrmedel behövs för att nå dit.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt