Fordon

Högre fordonsskatt för fossilbilar: ”En följd av Volkswagen-affären”

Dyrare att köra nyköpt bil från nyår. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Björn Brodin, försäljningschef företag på Bilia i region Stockholm. Foto: Claudio Bresciani/TT

Ska du köpa en ny bil som går på bensin eller diesel? Då kan du räkna med att få betala mer, och i många fall mycket mer, i fordonsskatt i år.

Publicerad

Det som styr den svenska fordonsskatten från årsskiftet är den så kallade körcykeln WLTP som nu gäller inom EU. Vad bokstäverna står för kan vi lämna därhän, men det kan vara bra att veta att den till skillnad från föregångaren bygger på verklig körning och inte mer eller mindre manipulerade tester i laboratorier. Positivt för konsumenterna är att de nu kan lita på uppgifterna om bränsleförbrukning och utsläpp när de väljer mellan modellerna.

– Som en följd av Volkswagen-affären har systemet för testning av bilar gjorts om. Fram till nu har de lägsta värdena använts, men efter nyår gäller det högsta värdet, förklarar Jonny Geidne, strateg på avdelningen för fordonsinformation på Transportstyrelsen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här