Hennes & Mauritz tar tåget

2008-12-22 14:17  
Mindre koldioxidutsläpp med järnvägstransporter hävdar Green Cargo.

När klimathotet ökar vinner järnvägstransporterna mark. Transportföretaget Green Cargo har under hösten fått flera nya stora kunder som vill ha en grönare logistik.

Hennes & Mauritz, Åhléns, Lindex, KappAhl och flera andra modeföretag börjar jobba ihop för att pressa kostnaderna och få ner koldioxidutsläppen från sina transporter.

Tillsammans med Green Cargo har de kommit fram till ett sätt att samordna sina varutransporter till butiker och att byta ut lastbilstransporter mot järnväg när det är möjligt.

Man har också lyckats bättra på utnyttjandegraden på de lastbilstransporter som är oundvikliga – som till och från järnväg.

- Det vore både olönsamt och miljöförstörande att inte samköra, även om vi är konkurrenter, säger Gunnar Persson, distributionschef på KappAhl.

Coop får egna tåg
För drygt en vecka meddelade även livsmedelskedjan Coop att man, tillsammans med Green Cargo, ersätter delar av sina lastbilstransporter med järnvägsleveranser.

Med särskilda ”Cooptåg”, som kör lastbilstrailers på de verkligt långa transporterna, ska man till exempel kunna föra över 120 lastbilsleveranser om dagen till järnväg mellan Helsingborg och Umeå.

I ordern, totalt värd 250 miljoner kronor under en treårsperiod, ingår 150 nya järnvägsvagnar.

– Vi har skrivit på näringslivets klimatupprop där målet är att sänka våra utsläpp av koldioxid med 30 procent fram till från 2020. Med den nya lösningen klarar vi att sänka utsläppen med tio procent, hävdar Lars Idermark, koncernchef på KF och Coop Sveriges styrelseordförande.

Hans Dahlquist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt